Mio och Aslan

Mios familj
Här är en liten kort presentation om vilka som är Mios familj.
 
Familjen består av tre tonårsdöttrar och föräldrar. Vi har inte haft någon hund tidigare, främst p.g.a allergi och för lite tid. Men nu har det äntligen blivit vår tur! 
 
Jag, Frida, är den som äger Mio. Han kommer att flytta med mig när jag ska plugga, förhoppningsvis till veterinär. Det har varit mitt drömyrke sedan jag var ca 8 år. Att skaffa hund har alltid varit min största dröm och efter att ha väntat hela livet på detta blev det tillslut verklighet! Jag är 19 år och slutade gymnasiet våren 2013. Jag har nu ett sabbatsår för att jag inte vill plugga med en så liten valp utan jag vill kunna ge honom bästa möjliga start! Att träna med min hund är en självklarhet, lite knepigare vad... vill träna agility, men har även börjat lite smått på lydnad och rallylydnad. Kanske även spår kan bli intressant! Och vattenarbete... ja, jag är öppen för det mesta! Beror nog mer på Mio vad han tycker är kul!
De övriga i familjen är Fanny, 17, Hanna, 15, mamma och pappa. Fanny kommer även hon att skaffa sig en egen hund, en portis. Allt har fungerat bra med allergin vilket är superskönt! För säkerhets skull badar Mio ofta (ca varannan vecka), men detta kanske inte spelar så stor roll. Hela familjen är väldigt aktiv inom friluftsliv och Mio har många roliga utflykter och äventyr att se fram emot!
 
från vänster: Frida, Fanny, Arne, Hanna och Kristina
#1 - Gita

Hej!

Av en slump via Instagram så hittade jag din blogg. Vad roligt ska följa dig och läsa dina inlägg.

Vi är nämligen en familj i Huddinge utanför Sthlm som vill skaffa en Portis.

Vi, både jag är uppväxt med hundar och även min man men han dock bara några år.
Nu är det så att vi har allergi i familjen och just därför har vi inte kunnat skaffa hund.

Min man har astma och har alltid reagerat rejält när hundar slickar på honom m.m

Men nu hittade min dotter som är 17 år en hundras (Portis) Som då ska vara allergivänliga.

Vi har träffat en uppfödare i Nynäshamn som har 5 el 6 st hundar och när mannen träffade dem så klarade han av det utan problem fick ingen astma och klåda alls.

Min fråga är vad för allergi har ni i er familj och hur mycket osv.

Var det därför det blev en portishund just för allergin?

Nu är vi en rätt aktiv familj så jag tror dock att hundenrasen skulle passa oss väldigt bra.

mvh Gita

#2 - Gita

Hej!

Av en slump via Instagram så hittade jag din blogg. Vad roligt ska följa dig och läsa dina inlägg.

Vi är nämligen en familj i Huddinge utanför Sthlm som vill skaffa en Portis.

Vi, både jag är uppväxt med hundar och även min man men han dock bara några år.
Nu är det så att vi har allergi i familjen och just därför har vi inte kunnat skaffa hund.

Min man har astma och har alltid reagerat rejält när hundar slickar på honom m.m

Men nu hittade min dotter som är 17 år en hundras (Portis) Som då ska vara allergivänliga.

Vi har träffat en uppfödare i Nynäshamn som har 5 el 6 st hundar och när mannen träffade dem så klarade han av det utan problem fick ingen astma och klåda alls.

Min fråga är vad för allergi har ni i er familj och hur mycket osv.

Var det därför det blev en portishund just för allergin?

Nu är vi en rätt aktiv familj så jag tror dock att hunderasen skulle passa oss väldigt bra.

mvh Gita

Svar: Hej! Vad roligt att du hittat vår blogg!
Gissar att det var amazing selmas ni hälsade på?

I vår familj är det pappa som är pälsdjursallergiker, han kan röra vid hundar men tar han sig i ansiktet får han röda, rinnande och kliande ögon. Men portisen har han inte kännt av alls! Det var så vi hittade rasen. Pappa tålde inte pudel så vi fick leta vidare.

Tror att ni kommer att bli jättenöjda med en portis! De älskar all form av aktivering, det soelar inte så stor roll vad det är. Hoppas ni hittar en valp framöver! :)

Frida och Mio
Mio och Aslan

#3 - Karoline

Hej!
Jag och min sambo ska köpa hund, lite osäkert vilken ras.. Har hittat till er blogg genom att söka på Portugisisk vattenhund.. En ras som vi har blivit intresserade av..:-) Vilka fina hundar ni har!
Nu till min fråga.. Skulle jag och min sambo kunna komma och hälsa på er och hundarna. ?, vi bor i Jkpg.. Skulle va intresseant att få träffa en PV live.. :-)
Mvh Karoline och Niklas