Mio och Aslan

Hjälp mig med tips på trix!
Både igår och idag har jag och Mio gått till nya platser!

Igår gick vi till en skola som inte ligger jättelångt bort. De har en ordentligt inhägnad tennisplan som jag sett folk ha hundar i tidigare. Så min plan var att gå dit och kunna träna med honom lös en stund. Men när vi kom dit gick jag en liten kontrollrunda inna jag släppte honom och upptäckte att det var mycket glaskross på marken. Så där blev det ingen träning. Men vi stannade på grusplanen utanför. Där körde vi det gamla vanliga.... Det känns som att vi har stannat lite i träningen.
 
Jag har fått idétorka! Har du något tips på vad vi kan träna - nyttig övning eller roligt trix- så vill jag ha det! 
 

När vi höll på och träna så kom det en man med en valp som frågade om han fick träna. Jag blev så glad när han kom fram men inte släppte fram valpen! Det hade inte gjort något om han hade låtit valpen hälsa som jag trott - jag hade ju godkännt det - men nu blev det ett bra träningspass för Mio med! Lite kul var att jag tyckte valpen var ungefär lika stor som Mio var när han kom hem... men inte! Den vägde hela 9 kg! Mio vägde 3,2 när han kom hit... Kan inte föreställa mig hur liten han var!

Dessutom fick vi lite extra miljöträning. Här var det mycket ljud från fotgängare, cyklister, bilar och tåg som passerade. Inte lika ostört som vår vanliga träningsplats!
 
Idag var vi istället på ett parkeringsdäck. Det är aldrig några bilar där konstigt nog! Så där tränade vi en stund med störande moment runt omkring, främst bilar som passerade på gatan utanför. Men jag tycker han sköter sig bra ändå! 
 
 
Men, som sagt, kom med tips och idéer! Mio vill ha något mer att aktivera de små grå med! :)
#1 - Bella

Här är ett bra övings/lydnads tips :)
Sätt ner hunden, gå bak några steg så att kopplet är spänt. Säg stanna till hunden och sedan ryck lite försiktigt i kopplet se om han sitter kvar om han reser sig gå tillbaka och sätt ner honom igen och gör om samma sak, gå bak några steg och ryck i kopplet. När han har lärt sig det kan du göra samma sak men åt sidan är bakåt :)
lärde Bella det, bra hjärngympa för dom :D

#2 - Bella

Här är ett bra övings/lydnads tips :)
Sätt ner hunden, gå bak några steg så att kopplet är spänt. Säg stanna till hunden och sedan ryck lite försiktigt i kopplet se om han sitter kvar om han reser sig gå tillbaka och sätt ner honom igen och gör om samma sak, gå bak några steg och ryck i kopplet. När han har lärt sig det kan du göra samma sak men åt sidan är bakåt :)
lärde Bella det, bra hjärngympa för dom :D