Mio och Aslan

6,5 månad
Nu är Mio ungefär 6 och en halv månad. Med en vikt på 17,1 kg börjar han nu bli lite jobbig att bära några längre sträckor... :P Men han är ju min lilla knähund! Han ligger någonstans runt 49-50 i mankhöjd. Hans pappa är runt 54 cm, ca 27 kg. Så blir han så stor (vilket jag hoppas) är det lite kvar :) 
 
Jag syns knappt bakom honom längre!
 
#1 - portugisisk vattenhund,Bella

Hejsan eran Mio värkar helt underbar,vad stor han är jämfört med min tik som är två år och väger 14,7 kg. kan eran Mio vara lös?
/Portisen Bella :D

Svar: Hej! Oj, en liten tik med andra ord! ;) Har mest haft honom lös i lina vilket fungerar toppen! Har börjat lite smått senaste veckorna att ha honom lös i skogen och han håller sig inom 10 meter från mig! Även möten med människor fungerar, dock inte med hundar... då sticker han.. :Pmvh Frida och Mio
Mio

#2 - portugisisk vattenhund,Bella

Tack för svaret!!
Har Bella i lina också, då hon sticker efter vilt ;)
Vad fick dig att skaffa en portis?
Varför har han inte rakad bakdel?
:D
Ledsen om det kommer så mycket frågor vill bara veta, det är inte så vanligt med portis :)

Svar: Hej!Det hela började med att vår pappa är pälsallergiker, och vi barn har varit hundgalna hela vår uppväxt. I brist på egen hund har vi gått ut med grannars och bekantas hundar i flera år. Vi trodde att det inte skulle vara möjligt att skaffa hund förrän vi flyttade hemifrån.

men så hittade vi den portugisiska vattenhunden som vi läste att många allergiker tålde. Vi läste på noga om portisen och insåg att det var en ras som kunde passa oss och vår livsstil och mål med hundägandet. Vi såg till att få träffa ett antal portisar i olika åldrar från privatpersoner och kennlar och han reagerade inte på någon av dem.

Och då gav mamma och pappa med sig! Mamma har också alltid velat ha hund (men inte kunnat pga allergi hos familjen och därefter hos maken), och nu när det fanns en ras pappa tålde gick de med på att vi kunde skaffa portis och fortfarande bo kvar hemma (sabbatsår). Kan tillägga att pappa var med på det hela också, vi körde inte över honom eller så ;)

detta var för lite mer än ett år sedan, och vi fick hem Mio i våras. Känns fortfarande som att vi lånar honom, har längtat i 18 år efter hund så känns fortfarande overkligt ibland att ha en hund som faktiskt BOR hos oss! :D

Vi har valt att inte raka bakdelen eftersom vi tycker att han är så snygg utan klippt bakdel:) och så är vi så förtjusta i valppälsen med! Sedan får vi se hur det blir i framtiden om vi klipper eller inte, men för tillfället har vi valt att inte göra det :)

Äsch då, det är bara att fråga på! Med tanke på hur underbar rasen är borde många fler fått upp ögonen för rasen :D

Och portislivet har verkligen gett mersmak, för jag (Fanny, Fridas yngre syster) planerar att skaffa portis nästa vår! :D

PS! Vad fin din Bella är! Varifrån kommer hon? :)
Mio

#3 - portugisisk vattenhund,Bella

Tack!!
Bella kommer från en uppfödare som heter http://www.tuddelurs.se/
Skaffa en portis det är världens mest vackraste,smartaste och lojalaste hundar:D Kör Mio agility? Bella och jag tävlar i små tävlingar och går svår agility. Kommer nog bli många frågor från mig genom hela erat bloggande. eftersom jag tycker det är så roligt att läsa om Mio och hur ni tycker portis är. Om ni har några frågor om Bella eller mig så fråga på, tycker bara att det är roligt :D
MVH/ Matilda och Bella

Svar: De känner jag till lite smått. Var inne och tittade på dem när jag väntade på att Mio skulle födas. Än så länge känns portisen som ett klockrent rasval! Så nöjd!
Än så länge tränar han inte agility (ska ju vara över året för det). Men så fort han är det och höfterna är röntgade så vill jag köra agility! Verkar så kul! Har även tänkt köra rally och lydnad med honom, kanske spår. Får se vad jag hinner med (och vad Mio tycker är kul!).

Fråga på bara! Kul att någon läser vår blogg!

Bella har börjat blekna va? De bruna brukar ju göra det. Gissar att hon var mycket mörkare innan?
/Mio
Mio

#4 - portugisisk vattenhund,Bella

Japp hon var choklad brun innan vi rakade henne pågrund av tovbildning. Kommer nog skaffa en till hund om nått år eller två då ska det nog vara en svartvit portis som eran typ, men en tik. Har ni några andra djur? Själv har jag tre hundar totalt och en katt, hade fyra hundar men den äldsta dog i somras hon hade tumörer som sprack tyvärr. Testade rally lydnand med Bella men gick inte så bra hon är mycket bättre på uppsökning och agility. Jag tipsar er att köra mycket sök med Mio eftersom deras ras är avlad för att titta och inte lukta så mycket. Sök är jätte bra för deras hjärnor :D
Hur går det med borstningen på Mio, Jag behöver borsta Bella ungefär 3 gånger i veckan i ca 30 min varje gång.

Svar: Kul! De är inte jättelätta att hitta, de svartvita, men den som letar den finner!
Vi har inga andra djur p.g.a. pappas allergi. Hade fiskar för länge sedan men det är det enda.

Beklagar sorgen, men tyvärr finns det ju inte mycket att göra när tumörer spricker.. :( Hur hinner du med alla? Jag tycker det är ganska mycket med bara Mio :P

Han gillar att gå spår och liknande så blir nog lite sånt! :)

Jag tror vi borstar honom 3-4 gånger i veckan... Ibland mer om vi är ute mycket i skogen då han drar in så mycket skräp annars. Han har inte börjat tova än, men då blir det antagligen betydligt mer. Försöker borsta ganska ofta för tränings skull :)
Mio

#5 - portugisisk vattenhund,Bella

Alla är olika raser men min fokus ligger på Bella, hon behöver mest aktivering. När ens vardag kretsar kring hundar så får man tid på ett eller annat sätt :D Jag känner två uppfödare väldigt bra, fick Bella ganska billigt så nästa hund blir nog också lite billigare också :D
Jag önskar dig lycka till, till första vintern alla iskokor som fastnar är ett rent helvete att kamma ut!!! finns dock bra sprayar som hjälper mot iskokor som finns på djurmagasinet :D

Svar: Haha, ja, det lär behövas om det bli mycket snö! :P Ska bli spännande att se vad han tycker om snö!
Mio