Mio och Aslan

Liten utflykt till JBK
Nu när valpkursen är slut så får vi själva ta initiativet och åka upp till JBK och träna. När mamma och pappa ändå skulle ut till sommarstugan passade jag och Mio på att följa med! Vi var uppe och tränade nästan en hel timme! Idag var det full fokus hela tiden! Superkul! Jag körde med både godis och leksak idag. Kamptrasan var ingen höjdare, men tennisbollen var rolig.
Vi tränade bla. på fritt följ och linförighet. Det går åt rätt håll i alla fall! Sedan även en hel del kontaktövningar. Vi började även med backa och nu kan han några meter ibland, dock i cirklar och inte rakt. Men det kommer! Runda pinne kan han från 5-10 meters håll på nästan vilken pinne som helst nu! Testade kvarsittade på tid för att se hur länge han kunde klara det. Jag gissade på runt minuten någonting. Han klarade hela 2 min och 30 sekunder! Under den tiden hade han full fokus på mig och satt stilla hela tiden förutom en gång då han vände bort huvudet. Jag blev mycket imponerad!
Läggande testade vi inte på tid för det har vi inte tränat på lika mycket. Men övade gjorde vi.
Jag hade med träapporten hemifrån, men den är lite knepig. Han håller om den men släpper i princip genast. Gör man fler än 2-3 upprepningar börjar han tappa fokus och bli frustrerad. Precis som med handdutten. Men det kommer nog med lite mer träning. Idag körde jag med lina, men snart kan jag nog våga ha honom lös när vi tränar. 

Ska ordna rallylydnadsskultar och börja träna lite hemma. Funderar på att gå en kurs i det till våren - men det är ju så lång tid kvar! Vill även gå kurs för att kunna börja tävla i lydnad, men vet inte om jag ska ta forstättnings 1an först... Men tills dess ska vi träna på vardagslydnaden! :)