Mio och Aslan

Apport!
Senast på kursen gick vi igenom grunderna i apport. Egentligen inget nytt, men nu tänker jag verkligen försöka att lära honom det! Han är ju trots allt en apporterande ras... Jag testar nu metoden med baklängeskedjning så jag bygger upp momentet bakifrån, alltså börjar jag med avlämnadet.
 
Steg ett körde jag att lägga hakan i handen. Detta lärde han sig på bara något försök. Så nu jobbar jag med att få honom att greppa leksaken vilket är lite knepigare. Han förstod snabbt att han ska ta leksaken i munnen. Men sedan blir det knepigare. Det var hit jag kom sist innan jag gav upp. Han tar den i munnen, men han greppar knappast. Nuddar och släpper snarare. Så nu försöker jag få honom att hålla fast hårdare i leksaken. Nu går det aningens bättre men fortfarande svårt att säga om det var tillfälligt eller inte. 

Han är lite rolig. Han bär gärna runt på föremål. När någon kommer måste han ha ett föremål att visa upp! Men just i apporteringsträningen tappar han allt föremålsintresse och fattar inte varför han ska ha något i munnen... Ute gör han nästan rätt ibland. Kastar jag en boll kan han hämta den och komma tillbaka - om han vill. Så jag tror absolut att det går, det gäller bara at hitta rätt metod att träna det på!

Har du lärt in apport? Hur gjorde du då?
 
 
#1 - Bella o Matilda

Bella vill inte heller greppa. Hon gillar inte att leka med leksaker och det ända hon leker med är pinnar ute ;) Doris som inte är någon apporterande hund grepar saker visar upp sina leksaker osv.....
Hon kan apport :>

#2 - Paco

Vilken UNDERBAR bild med jättepinne i mun. Paco gör precis likadant...apporterar .helt korrekt när det passar honom men tappar intresse väldigt fort. Senaste intresset han har är SPANING, kan ligga i TIMMAR i terassdörr eller i trädgården och glo. Jag tänker att det är
I deras gener för det var vad dom gjorde på fiskebåtarna!

#3 - Paco

Vilken UNDERBAR bild med jättepinne i mun. Paco gör precis likadant...apporterar .helt korrekt när det passar honom men tappar intresse väldigt fort. Senaste intresset han har är SPANING, kan ligga i TIMMAR i terassdörr eller i trädgården och glo. Jag tänker att det är
I deras gener för det var vad dom gjorde på fiskebåtarna! Eftersom jag inte är konsekvent och ihärdig som du i träning så kör jag då och då tre gånger på raken när han råkar vara uppmärksam och kastar jag nåt och hojtar APPORT!! och två utav tre gånger verkar han fatta men han snarare KASTAR grejen framför mina fötter för han vill att jag kastar igen, alltså han lämnar inte över korrekt. Jag gör aldrig övningen mer än tre gånger per gång, han tröttnar för snabbt!

#4 - Paco

Förlåt, din fråga va hur vi tränat. Som vanligt helt inkonsekvent, jag hojtar HÄMTA eller APPORT och berömmer mycket när han verkligen hämtar, ca två gånger utav tre. Dock lämnar aldrig P av korrekt utan kastar framför mina fötter för att jag ska kasta igen. Generellt gör jag inte samma övning mer än tre gånger för han tappar intresset så fort, precis som jag!

#5 - Paco

Förlåt, din fråga va hur vi tränat. Som vanligt helt inkonsekvent, jag hojtar HÄMTA eller APPORT och berömmer mycket när han verkligen hämtar, ca två gånger utav tre. Dock lämnar aldrig P av korrekt utan kastar framför mina fötter för att jag ska kasta igen. Generellt gör jag inte samma övning mer än tre gånger för han tappar intresset så fort, precis som jag!