Mio och Aslan

Stjärnan!
Igår var vi på kurs igen, halva kursen är nu avklarad. Måste säga att jag var superstolt över honom igår! Vi gjorde flera svåra moment som han klarade galant! 
 
Det första var möte+inkallning med lös hund som vi tränade i skogen. Vi gick en runda åt olika håll så vi visste inte när mötet kom och skulle agera som att det var en vanlig promenad. Jag litade dock inte på Mio tillräckligt för att ha honom helt lös så linan fick vara på denna gången. Första gången gick det jättebra! Inkallningen fungerade och jag kunde passera med "lös" hund. Andra gången var det lite knepigare för det råkade vara flera hundar som kom från olika håll samtidigt.

Sedan körde vi en sökövning. Jag måste säga att Mio är helt kass på att leta efter saker! Han är alldeles för ivrig och rusar bara runt helt utan någon fokus på vad han egentligen ska göra. Vill lite för mycket helt enkelt. Han är lika ivrig hemma när han söker efter godsaker/leksaker. Då fungerar i alla fall nosen. Men när jag gömmer mig hemma springer han runt som en dåre för att plötsligt stanna blickstilla och lyssna för att sedan rusa vidare! Han har inte fattat att han kan använda nosen för att hitta mig! Lilla knäppgök! Något vi får träna mer på! Litet sidospår...
 
På planen körde vi också lite inkallning fast med störning. Mio fick köra ett par gånger och han fixade det perfekt! Han fick kampa som belöning vilket fungerade toppen! Som svårast hade han en passage på ca 5 meter mellan två hundar + en person som kastade en boll framför honom som han skulle klara av att passera. Det kändes underbart med tanke på att han stack och vägrade komma första gången på kursen när vi tränade inkallning...
 
Följsamheten är han en stjärna på! Av de 7 hundarna som var på kursen denna gången var 3 stycken lösa när vi gick runt och minglade med hundar och människor. Mio var en av dem! Det framsteg vi har gjort på bara någon månad är helt otroligt! Från att inte ens kunna drömma om att ha honom lös med andra hundar till att han klara det utmärkt! Men det ska väl tilläggas att detta är en känd grupp vilket kan spela viss roll.
 
Ett plus i kanten är att jag har lärt mig hur jag ska leka med honom. Tidigare hade jag jättesvårt att få honom att leka när något störde, nu lyckas jag nästan varje gång! "Spring för livet" har fungerat super!