Mio och Aslan

Picknick
Idag slutade jag tidigt från jobbet, solen sken och det var helt underbart vårväder, så nu tog jag och packade en liten väska och gav mig ut i skogen på picknick-promenad med Mio.
 
Jag hade tänkt mig vid utsikten, men det var dessvärre inte bara jag som gått ut i det fina vädret. Mio fick i alla fall hälsa på några barn som ockuperat platsen, den yngsta lika gammal som Mio. Men det tycker Mio bara är kul! Vi fortsatte för att leta efter en annan plats och tillslut, inte alls vad jag tänkt mig, blev det vid en stor ek en bra bit in från stigen. Ingen utsikt att tala om, men ändå väldigt mysigt. Här slog vi oss ner och fikade. Så mysigt!
Jag hade fika...
...och Mio hade både mat och öra att hålla till godo med.
Skillnaden på att gå ut med en hund vs en kompis är att man njuter nästan mer av naturen. Man pratar inte utan sitter bara och myser tillsammans. Men man är ändå inte ensam. Fantastiskt! 
 
Sedan fortsatte vi vår promenad runt på alla möjliga stigar. Dagen till ära slapp Mio overallen, skönt för honom att slippa den ibland kanske! Plus att det blir finare bilder! Vi tittade förbi rastgården som tyvärr fortfarande var stängd (folk plockar inte upp). Vi brukar i och för sig inte använda den, men synd för andra som behöver den! 
Idag var det roligt att träna, en aning ofokuserat men oftast gick det bra. Vi körde allt möjligt blandat och han fick till och med springa helt lös en kort bit. Han har ju aldrig stuckit iväg direkt och sköter sig utmärkt vid möten i kanske 7 av 10 fall (räkna ej hundmöten). Han har endast lyckats smita fram och hälsa två gånger i sitt liv, en gång när han var 8 veckor och sprang ifatt en barnvagn och en gång för kanske en månad sedan då han var lös med tre andra hundar som också stack iväg. Annars har det aldrig hänt något - ännu! Jag vill inte att det händer något, oavsett om han är snäll eller inte så ska han inte springa fram och hälsa utan tillåtelse. Jag skulle skämmas så! Förr eller senare händer det väl även mig, men linan får vara kvar tills vidare. Om än en falsk trygghet så märker väl även han att jag känner mig trygg. 
 
Vi hade i alla fall en supertrevlig promenad i vårsolen - ja, kallaste månaden till trots, våren är verkligen på väg!
Väl hemma var det bara in i duschen som gällde. Tyvärr blev jag snabbt påminnd om vad skogen mer har att erbjuda - pinnar. I mängder! När det är snö blir det snöklumpar och när det inte är snö blir det pinnar. Tyvärr finns det varken sprayer som hjälper mot pinnar eller vatten som smälter dem. Bara att trassla ut dem. Suck. Tack och lov så har Mio ett enormt tålamod med mig!
Trött och nöjd efter promenaden.
 /Frida
 
Fanny: måste bara påpeka hur nöjd jag är med Aslans hundbädd!!! Detta är nog första lite bättre bilden där man faktiskt ser överdraget till den. Snart flyttar bädden in på mitt rum, av förståeliga (och underbara) skäl :D 
 
#1 - Bella

När skulle ni raka honom?
Ps. Fina bilder :)