Mio och Aslan

Mio är duktig lös med inte kopplad...
Sedan kanske en vecka tillbaka har Mio glömt allt vad gå fint i koppel betyder. Nu ska han gå långt före och dra. Lyssnar inte och gör promenaderna riktigt jobbiga för mina stackars armar. Försöker träna på det, stanna och vända håll, belöna när han gör rätt osv, men det vill inte riktigt in och jag kan inte göra det på alla promenader för då skulle vi aldrig komma fram... 
 
Men - när han är lös sköter han sig jättebra! Han går inte långt bort, han lyssnar bra, kommer på inkallning och är superduktig! Har ett par gånger mött hundar men Mio har ändå kommit på inkallning. Igår hade jag glömt linan när vi var ute och att ha honom i koppel kändes väldigt jobbigt, så jag chansade och släppte honom helt lös. Inga som helst problem! Linan har hjälpt mig att bygga upp min egen trygghet och det känner nog Mio av med. Men detta var ett undantagsfall - linan kommer fortsätt vara på! Man vet aldrig när slyngeln dyker upp, antagligen när man minst anar det...