Mio och Aslan

Livet med portugisisk vattenhund

Bilder från Aslans klippning

Publicerad 2014-07-29 23:31:25 i 3. Vardag med Mio och Aslan, 7. Pälsvård, Aslan,

Nu kommer det äntligen lite bilder från Aslans klippning. Här kommer några förebilder:
Vi började med att bada honom.
Sedan blev det borstning - inte så populärt!
Fin blev han!
Mio skulle vara med och hålla ett öga på oss...
Tillslut började vi klippa! och vilka små ben det kom fram!
Aslan var inte så samarbetsvillig så det tog sin lilla tid. Han tröttnade fort...
Nästan klara!
Färdig! Aslan tyckte det kändes väldigt konstigt och sprang runt som en liten dåre.
Men visst blev han stilig! Här är före och efter igen!

Barn och hundar

Publicerad 2014-07-28 17:55:12 i 3. Vardag med Mio och Aslan,

När jag var liten ville jag hälsa på alla hundar jag träffade. Men jag hade lärt mig att man ska fråga först. Nu när jag har hund själv märker jag att det inte är självklart. Många gånger har det sprungit fram barn till Mio. Som tur är så gillar han barn. Men igår var det ett barn som gjorde mig lite irriterad!

Vi  var en restaurang, Aslan satt i Fannys knä. Då sprang ett litet barn förbi och knäppte Aslan på nosen! Aslan brydde sig inte utan tittade bara lite, även han är jättesnäll. Men tänk om man har en hund som inte gillar barn? Så gör man bara inte! Det kunde ha varit "fel" hund. Tänk om alla kunde lära sig att man frågar först!

Paddeltur!

Publicerad 2014-07-26 22:51:00 i 3. Vardag med Mio och Aslan, Bada och simma, Utflykter,

För några dagar sedan var vi ute på paddeltur! Detta var Mios andra och Aslans första tur. Det första Aslan gjorde när han kommit i kanoten var att försöka hoppa ur den. Men Fanny var snabb så han blev bara blöt om framtassarna. Han fick syn på Mio i kanoten bredvid och förstod inte riktigt att det var vatten mellan dem. Mio var mycket mer vaken i år. Han satt och tittade ut vilket kunde bli lite vingligt ibland... Men vi hade en supertrevlig dag i solen!
Mio vill ligga i knät men vågar inte riktigt - tur det!
De nya flytvästarna från Baltic användes såklart!
Efter lite bad fortsatte vi färden.
Aslan sov mest i kanoten.
Sötare nallebjörn får man leta efter!
När vi kommit tillbaka och lastat kanoterna blev det mer bad.
Mio hittade en stubbe i vattnet som han ville bärga!
Mios lugg har redan blivit så lång att man knappt ser ögonen!
Vi längtar redan till nästa gång det blir paddling!
Trött efteråt

Söderåsens nationalpark!

Publicerad 2014-07-25 23:13:00 i 3. Vardag med Mio och Aslan,

Här kommer några bilder från Söderåsens nationalpark! Har ni inte varit där är det något jag rekommenderar! Helt fantastisk natur och en underbar promenad. Detta var perfekt när vi tröttnat på stränderna och ville in i skuggan. Dessutom hade hundarna vatten precis vid sidan i alla fall halva promenaden - perfekt!
Trött kille efter dagen...

Ales stenar

Publicerad 2014-07-23 10:43:00 i 3. Vardag med Mio och Aslan, Utflykter,

Här kommer några bilder från Ales stenar. Först åt vi mat i hamnen och sedan gick vi och tittade på stenarna. Det var även här vi hade Miona och Aslanita med oss.... Jag som tycker att Mio ser riktigt manlig ut efter klippningen...

Sandhammaren

Publicerad 2014-07-21 09:00:00 i 3. Vardag med Mio och Aslan, Bildbomber,

Vi gick en promenad på sandhammaren. Jättevackert med denna långa sandstrand! Solen gassade så det var väldigt varmt. Tur att havet var så nära! Här kommer några bilder. Det blev mest på Mio denna gången.

Vårt läger!

Publicerad 2014-07-20 20:57:27 i 3. Vardag med Mio och Aslan, Bildbomber,

Tänkte visa några bilder från vårt läger som vi hade i skåne. Vi hade med oss ett 10-personers tält så det var gott om plats! Smidigt att sätta upp var det också. Jag hade räknat med att hundarna skulle stanna inne i tältet och inte kunna komma ut. Så blev det inte riktigt... "Åh! En jättestor agilitytunnel!" tänkte nog Mio. Inga problem att ta sig ut! Aslan gjorde såklart likadant... Så på nätterna fick de vara kopplade i en skruv som satt mitt i tältet. Då hade de fri rörlighet där inne men kunde inte komma utanför och det fungerade bra! Här kommer några bilder!

Under uppbyggnad.
Färdigt och i bruk!
Sova med matte var mysigt tyckte Mio. Det tyckte dock inte matte (jag) eftersom han både luktade tång (den var ju rolig att rulla sig i) och han hade stickiga frön i pälsen...
Här packar vi ihop!
Detta var första gången som killarna sov i tält och det klarade de galant! Lite konstigt första natten då Mio inte riktigt kunde slappna av (mycket konstiga ljud), men när han vant sig var det inga problem!

Friskförklarad

Publicerad 2014-07-19 10:36:25 i 3. Vardag med Mio och Aslan,

Det blev en lång väntan på djursjukhuset igår...
En timme....
Två timmar...
Tre timmar...
Tillslut, efter 3.5 timme var det vår tur! Mio hade varit jätteduktig och mest sovit. Väl inne var det snabbt klart. Röntgenbild från sidan och en på rygg. Sedan fick vi vänta en kort stund på resultatet. Mio ville hem.
Det fanns inget ben i magen så nu behöver vi inte oroa oss mer. Men det blev en dyr flintastek... Han är fortfarande lite konstig i magen men då beror det i alla fall inte på benet!

Oroliga dygn...

Publicerad 2014-07-18 09:58:58 i 3. Vardag med Mio och Aslan, Mat,

Vid lunch idag ska Mio in till veterinären och röntgas. Det är en kontroll för att vi ska kunna lugna ner oss.

I tisdags hade vi grillmiddag här. Jättetrevligt och inga konstigheter med det. Sent på kvällen fick hundarna gå ut i trädgården och då hände det som inte får hända! Mio var uppe och tog något på ett bord! Det gör han ju aldrig! Men nu gjorde han det. Snabbt kom vi fram till att det var benen från flintasteken som låg där. Eller hade legat där. Nu var de i Mios mun och han tänkte inte lämna tillbaka dem! Efter mutor och liknande får vi honom att tappa ett ben. Det andra fanns inte! Kan han ha svalt det helt? Tugga hade han ingen tid med! Eller fanns det ens två ben? Det är inte uteslutet att något djur reda  tagit ett. Vi hittade i all fall benet så vi kan inte utesluta att han svalt det. Självklart var det det stora som var borta!

Eftersom klockan var närmare halv ett blev det ett dyrt samtal till jourveterinären för rådgivning. De kunde ändå inte ta emot före 7-8 så vi bestämde oss för att avvakta och hålla honlm under uppsikt.

Mio har varit precis som vanligt, pigg och glad samt äter normalt. Det finns inget som tyder på att han är sjuk förutom en sak - han bajsar mindre än vanligt. Så nu kände vi att det är lika bra att kolla upp om benet finns där. Han har nyligen bytt foder så det kanske är det? Men det känns dumt att chansa. Vi håller tummarna!

Nyklippt och muskulös!

Publicerad 2014-07-16 14:29:00 i 3. Vardag med Mio och Aslan, 7. Pälsvård,

Mio har blivit rakad igen så nu ser han mer ut som en portis igen. Innan såg man knappt hans lejonklippning längre. Dessutom blev han flera år yngre utan skägget! Det häftigaste är att se hur mycket muskulösare han har blivit sedan vi klippte honom första gången! Med tanke på att vi inte tränar speciellt mycket fysiskt arbete så kan man ju fråga sig vart de kommer ifrån... Visst får han röra på sig mycket, men att det skulle bygga muskler trodde jag kanske inte! Kul att se skillnaden!

NU

Stenshuvud Nationalpark

Publicerad 2014-07-15 15:47:00 i 3. Vardag med Mio och Aslan, Promenader, Utflykter,

Här kommer några bilder från stenshuvud nationalpark. Dagen började med ett morgondopp.
Här är vi i nationalparken och vandrar. Vackra utsikter och fin miljö!
Sedan gick vi ner och satte oss en stund vid havet. Att vi inte var välkomna på stranden gjorde inget, sand är ändå ingen höjdare.
Ibland undrar jag om Mio tror att han är en människa....

Officiell debut!

Publicerad 2014-07-14 01:02:00 i 3. Vardag med Mio och Aslan, 4. Utställningar och tävlingar,

Igår var jag och Mio på vår första rallylydnadstävling (som även var officiell). Jag åkte dit med en kompis från klubben och vi hade fått låna ett tält att ha om det skulle bli regn. Tyvärr blev det så att vi inte han sätta upp det förrän regnet öste ner! Så jag gick genomblöt nästan hela dagen. Regn är inte heller Mios favoritväder.

För er som inte vet vad rallylydnad är kan ni läsa mer här ---> http://www.brukshundklubben.se/tavling-utstallning/tavlingsgrenar/rallylydnad/

Det var en dubbel tävling så vi fick köra två banor. Den första dömdes av Therese Arvestrand (skiss nedan).
På denna banan kändes Mio lite ofokuserad. Han noade mycket mer än vanligt men vi gjorde inga större fel. Vi slutade på 87 poäng! Högre än väntat! (100 är max, 70 är godkänt. Tre godkända = uppflyttning till nästa klass och titel). Han satt snett på nr 2, fick nos på 3,5,6,11,12,13 och 14. Vi fick även BRIS på 14 då han inte lagt sig ned helt (BRIS=bristande samarbete).

Film från denna bana

Domarens kommentar: "Fin kontakt och följsamhet. Trevlig representant för rasen. Bra tempo."
Vi slutade på en 14:e plats av 39 (av dem några strukna).

Sedan var det bana nr två som väntade! Denna banan var ritad och dömd av Jannika Tilly (skiss nedan).
Denna gången kändes det mycket bättre! Detta är känslan jag brukar ha när jag har ett bra träningspass med honom. Vi hade bra samarbete och kontakt nästan hela banan igenom. Tyvärr förstörde vädret lite för oss. Är det blött kan Mio fuska med att lägga sig ner. Så skedde på skylt nr 6. Mio la sig inte direkt från gående utan satte sig imellan (se 50 sekunder in i filmen). Då fick vi FELÖ, alltså fel övning och 10 poäng rök direkt. Det var synd då vi bara hade FFL (förarfel) på 7an och Snett sittande på 13. Hade han bara lagt sig ner direkt hade vi fått 96 poäng och pallplats, men nu fick vi 86 poäng och en 11:e plats av ca 34. Men det är jag jättenöjd med ändå! Vi får fler chanser framöver!

Här kommer filmen från bana två:

Jämfört med utställningar är detta så mycket roligare! Detta kan man träna sig till och faktiskt förbättra! Dessutom är det en mycket trevligare stämning!

Två godkända resultat så nu har vi bara ett kvar innan Mio får sin första titel!

Vi har varit i Skåne!

Publicerad 2014-07-12 12:35:00 i 3. Vardag med Mio och Aslan, Bada och simma, Promenader, Utflykter,

Som rubriken lyder har vi varit i Skåne den senaste veckan, därav lite torftigt med inlägg här på bloggen. Kom hem idag och har ägnat nästan hela kvällen åt att gå igenom ca 800 bilder, jippie... Mycket att rensa är bara förnamnet ;)
Hur som helst, kommer att komma ett stort antal bildbomber framöver. Antagligen blir det blandat från hela resan och inte särskilt mycket text, mitt minne är inte så långt såååå kommer knappt ihåg vad vi gjorde de olika dagarna. Men kan dra en kort summering av vår resa.

Vi åkte hemifrån den fjärde juli, dvs fredag förra veckan. Minns inte så mycket av resan ner eftersom jag sov stora delar av vägen. Vi stannade i alla fall och åt i Kivik, som jag aldrig lärt mig uttala och antagligen aldrig kommer göra. Varmt var det hela veckan, för varmt. Usch. AC:n i bilen är sönder så bilresorna har varit plågsamma. Har fått bli många stopp på vägen för att lufta os själva och hundarna, för att inte tala om att rutorna i princip varit helt nere.

VARMT VARMT VARMT.

Första stoppet blev Borrby söder om Simrishamn (Österlen) där vi hälsade på Ann och Paco och tältade i deras trädgård några dagar. Paco är Mios halvbror (samma pappa). Aslan älskade verkligen Paco, vet inte om jag skrivit om hans osäkerhet mot andra hundar tidigare, att han ofta är väldigt försiktig och tillbakadragen innan han börjar leka och vågar släppa loss. Med Paco däremot var det pang på med en gång, åh vad roligt att leka!!! Dessutom leker de likadant, ligga och småbitas på varandra. Roligt Roligt! Tror de lekte konstant så länge de var tillsammans, alternativt låg utslagna bredvid varandra när de inte orkade leka mer.

DET ÄR VARMT.

Trots att vi var i Skåne var detta en vandringssemester (valpanpassad sådan,kortare vandringar och Aslan fick bestämma tempot/bli buren). Det blev strandpromenader utmed havet, vi besökte stenshuvud nationalpark (http://www.sverigesnationalparker.se/park/stenshuvuds-nationalpark/# ) och Café Annorlunda (som inte är mycket att hurra för, åk till Café Lustfyllt i Munkaskog utanför Habo istället och testa på deras kakbuffé, MYCKET bättre!--> http://www.lustfyllt.eu/ elller https://www.facebook.com/Lustfyllt ). Lite off topic kanske eftersom Habo ligger norr om Jönköping, menmen ;)

VARMT!

Vi var även lite i Simrishamn och på ett hundbad där utanför. Där var stora vågor som Mio och Aslan tyckte var läskiga, men båda var i och simmade ändå i sina flytvästar. Mio verkligen ÄLSKAR sin orange dummy. Så fort den kommer fram blir han helt spattig och börjar pipa, så för att ha Mio lugn måste man gömma den om den inte ska användas.

VAAAARMT!!! SÄKERT 30-35 GRADER I SOLEN; INTE ETT MOLN PÅ HIMMELN; VINDSTILLA. SÅ HÄR VAR DET HELA VECKAN; HUR HEMSKT OCH ÄCKLIGT ÄR INTE DET??? USCH OCH FY!!! JAG OCH ASLAN SKA BOSÄTTA OSS PÅ TRERIKSRÖSET!!!

Vi vandrade även på Sandhammaren, superfint, men det finns verkligen inte en enda fläck med skugga på hela stranden. Usch igen! Jag, Hanna och Aslan stannade kvar när de andra gick tillbaka för att hämta bilen. Ingen skugga. Vi beslutade oss tillslut för att gräva ett djupt hål att sitta i (Aslans idé), och så gjorde vi det (Aslan hjälpte till). Tyvärr satt vi ju i solen när vi grävde, så stackars jag med min solkänsliga hud (rödhårig i grund och botten) brände sönder ryggen, baksidan av låret och vaderna. Yaaaay.... behöver jag påpeka hur *hosthost* skönt det varit att ligga ner, sitta ner, ha byxor med lite högre midja...?

Det blev mycket bad under de dagar vi var vid havet, så kommer komma en hel del badbilder framöver.

Vi åkte även efter ånglok i Brösarp Själv är jag en tågfantast, i alla fall vad gäller ånglok och gamla tågvagnar, lite western-inspirerat sådär. Hundarna fick självklart åka med! mmmmh!!! http://www.skanskajarnvagar.se/

VID DET HÄR LAGET KÄNNER JAG MIG KOKT OCH LITE TILL; JAG OCH VÄRME ÄR INGEN BRA COMBO.

När vi bröt upp hos Ann efter några underbara (men varma) dagar (stort tack för allt!!!) begav vi oss till Ystad, där jag tillslut fick medge att Aslan inte har några problem att göra sina behov på hårda underlag. Hela tre gånger satte han sig och kissade mitt på den stenlagda gågatan. Suck. Känns lovande inför Smögen senare i sommar när vi ska gå på smögenbryggan. Han kommer säket sätta sig och göra nummer 2 där mitt på bryggan bland alla människor, bara för att >.<

Efter ett kort stopp i Ystad besökte vi även Ales stenar. Där mötte vi en annan hund som drog väldigt i kopplet och ville fram till Mio och Aslan. En väninna till hundägaren frågade då tyst men inom hörhåll för oss "varför drar din hund så mycket mot de där två hundarna, det brukar han ju inte göra?" varpå hundägaren svarade "Det är tikar, det är därför." Därefter gick de vidare. Säg hej till våra tikar Miona och Aslanita.

DET ÄR VARMT!!!

Efter Ales stenar körde vi innåt i landet och hamnade vid Söderåsens Nationalpark (http://www.soderasensnationalpark.se/Sv/Pages/default.aspx). Vi kom dit på kvällen, då gick jag, Frida och Mamma upp till kopparhatten och tittade på utsikten (utan hundar). Dagen därpå (som var lika varm den) gick vi en annan runda i nationalparken. Riktigt fin, ett ställe jag verkligen kan rekommendera!!! Även om det var varmt gick större delen av denna promenad i skugga under träden, vilket var skönt!

Sedan fortsatte vi samma dag ut mot kusten på västsidan istället och hamnade i Landskrona. Där bodde vi på en camping precis vid havet (http://www.borstahusenscamping.se/index.asp). Eftersom det var VARMT gick vi och badade på hundbadet, inga alger, vilket var skönt!

Dagen därpå åkte vi med färja över till Ven där vi åkte traktorsläp och vandrade runt på ön (VARMT VARMT VARMT!). Ven är såååå vackert! Nästan lite som Visingsö faktiskt, fast en lite mer... skånsk variant då... :P

Slutligen var det fredag  och vi styrde kosan hemåt via Helsingborg och massa andra städer jag knappt vet vad de heter. Vi stannade på någon badstrand som var kilometer efter kilometer lång och svalkade av hundarna. Ändå var det bara ynkliga 200 meter av dessa kilomter som var hundbad. Detta är ett fenomen vi sett på många platser på den här semestern. Kilometerlånga stränder, varav bara några få hundra meter är hundbad, ofta den bit som har mest alger/stenigast/sämst botten osv. Dålig stil!!!

Det har varit en superskön, fin och lyckad semester trots att det var lite väl varmt!

Aslan lider väldigt mycket av värmen, betydligt mycket mer än vad Mio någonsin gjort. Vi har haft med vattenflaskor och sköljt honom i vatten flera gånger i timmen (han torkar lika fort igen), han har fått dricka varje kvart (minst), blivit buren och vi har badat honom/han har badat själv i bäckar och hav och det mesta han kommit åt. Ändå drar han sig till skuggplatser och vill helst inte gå därifrån eftersom han är så varm och inte vill ut i solen. Därför har jag tagit beslutet att portisklippa honom redan nu, en månad tidigare än jag först hade tänkt. Först och främst för hans egens skull, men även för att det är praktiskt och snyggt.

Aslan på Ven

Bildbomber kommer framöver när jag fått mer ordning på bilderna!
/Fanny

Rallyträning

Publicerad 2014-07-10 10:35:00 i 3. Vardag med Mio och Aslan, 5. Träning, 6. Filmer,

Här kommer några bilder och en liten film från när vi tränar rally. Just nu jobbar jag på att hålla intresset uppe. Det ska vara kul att träna rally! Delade upp banan i några slingor istället. (Oftast kör jag inte så långa bitar som jag gjorde på filmen). Än så länge älskar han det!
Banan på filmen är egenltigen en fortsättningsbana (mycket enkel sådan), men även de skyltarna klarade han fint, även om vi aldrig kört dem tidigare!

Kul med bilar!

Publicerad 2014-07-09 10:40:00 i 3. Vardag med Mio och Aslan, Aslan,

Aslan är när det gäller bilar Mios totala motsats. Mio var ju åksjuk som liten och gillar inte alls att åka bil. Jag får fortfarande lyfta in honom då han stannar några meter från bilen och vägrar gå. Aslan däremot hoppar gärna in självmant! Här har han hoppat in i bagageluckan. Att vi packade för fullt gjorde honom ingenting, det var ju så mysigt att ligga där!

Mios rosetter

Publicerad 2014-07-07 10:36:00 i 3. Vardag med Mio och Aslan, 4. Utställningar och tävlingar,

Nu är ju utställningssässongen avslutad så vi passade på att fota lite med alla hans rosetter innan pälsen rök. Stilig herre om man frågar mig! Från 5-15 månader

Blåbärsskogen

Publicerad 2014-07-06 10:49:00 i 3. Vardag med Mio och Aslan, Promenader, Utflykter,

Nyligen gick vi i blåbärsskogen med killarna. Superkul tyckte de! Aslan studsar som en liten studsboll! Han äter även blåbären. Mio gjorde det förra året, men i år duger varken blåbär eller jordgubbar. Kanske lite mer spännande när man är valp? Trots lite mulet väder blev det även ett kort bad! (Bilder kommer en annan gång).

Den förbjudna sängen...

Publicerad 2014-07-04 15:42:00 i 3. Vardag med Mio och Aslan, Bus och lek!, Minigos,

Sängen har alltid varit förbjudet område för Mio. Han har haft sina perioder då han testat lite gränser, men överlag så har han hållt sig till reglerna. Trodde jag i alla fall! Han är tydligen smartare än man kan tro. Han gör inte ens antydan till att försöka när vi lägger oss. Han ligger så snällt på golvet. När jag vaknar på morgonen likaså. Men - när andra har varit uppe och tittat in runt 3-4 tiden på natten - DÅ ligger han i sängen, ihoprullad vid fotändan. Det är tydligen något han har börjat med ganska nyligen. Smart tycker säkert han! Vaknar jag så åker han ner och det vet han mycket väl. Därför har han väl valt fotändan av sängen och är garanterat mycket försiktig när han lägger sig där. Eftersom jag sover så har jag lite svårt att hindra honom från det. Jag kan ju bara tänka mig hur det blir när jag flyttar! Endast ett rum och så får han vara själv... Jag tror då inte att han kommer att ligga i sin bädd i alla fall!

Aslan följer Mios exempel.

Bildbomb från klippningen

Publicerad 2014-07-04 01:22:00 i 3. Vardag med Mio och Aslan, 7. Pälsvård,

Nu kommer en hel drös med bilder från när vi klippte Mio. Vi använde oss av sax och gjorde provisoriska distanser av frigolit. De var till för att få en jämn längd, kändes lättare än med ögonmåttet.
Sedan var det bara att börja. Det var både spännande och lite sorgligt. Jag älskar ju hans päls så första klippet kändes! Men det växer ju ut igen!
Halvvägs tog vi en paus. Han såg minst sagt lite rolig ut!
Sedan var det bara att fortsätta. Det var lättare än väntat! Men när vi kom till huvudet blev det ju jobbigt igen, ville inte klippa av hans vita tofs!
Men det var bara att ge sig!
Ingen återvändo! De andra tyckte han var väldigt söt. Jag sjävl var dock skeptisk!
Sedan putsade jag lite till på det för att få det jämnare.
Nu, efter några dagar, har jag vant mig. Han är väl ganska söt med kort kofta också! Som en nallebjörn! Och smidigt är det ju!

!

Glad Mio

Publicerad 2014-07-02 10:10:59 i 3. Vardag med Mio och Aslan, 7. Pälsvård,

Mio njuter av sin nya frisyr! Jag får väl erkänna att det är väldigt praktiskt... Han torkar snabbt, mindre pälsvård och blir inte lika smutsig. Här hemma har han sprungit jag vet inte hur många varv runt tomten. Det var längesedan han hade ett sådant portisryck!

Tassen han skadade förra veckan är helt läkt nu! Så träningen är i full gång igen! Likaså de saknade långpromenaderna.

Vilka är Mio och Aslan?

------------***Ev. valpplaner under 2017 *** ------------ Bloggen handlar om våra portugisiska vattenhundar Mio och Aslan och deras liv. Aslan bor i Jönköping med matte Fanny medan Mio bor i Uppsala med matte Frida och lever livet som hund till en veterinärstudent. Mio är en träningsglad, härlig kille med fyra tassar på jorden. Aslan är en tonåring fylld av glädje och energi som helst skulle leka all sin vakna tid om han fick. Det blir många, långa skogspromenader, mycket träning, tävlingar i många grenar och lite annat smått och gott. Detta visar vi främst genom en mängd härliga bilder!

Senaste inläggen om Mio och Aslan

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela

Follow on Bloglovin Djur & husdjur bloggar TopBlog.se - Sveriges största bloggar Hundar Nöjen