Mio och Aslan

Officiell debut!
Igår var jag och Mio på vår första rallylydnadstävling (som även var officiell). Jag åkte dit med en kompis från klubben och vi hade fått låna ett tält att ha om det skulle bli regn. Tyvärr blev det så att vi inte han sätta upp det förrän regnet öste ner! Så jag gick genomblöt nästan hela dagen. Regn är inte heller Mios favoritväder. 
 
För er som inte vet vad rallylydnad är kan ni läsa mer här ---> http://www.brukshundklubben.se/tavling-utstallning/tavlingsgrenar/rallylydnad/
 
Det var en dubbel tävling så vi fick köra två banor. Den första dömdes av Therese Arvestrand (skiss nedan).
På denna banan kändes Mio lite ofokuserad. Han noade mycket mer än vanligt men vi gjorde inga större fel. Vi slutade på 87 poäng! Högre än väntat! (100 är max, 70 är godkänt. Tre godkända = uppflyttning till nästa klass och titel). Han satt snett på nr 2, fick nos på 3,5,6,11,12,13 och 14. Vi fick även BRIS på 14 då han inte lagt sig ned helt (BRIS=bristande samarbete). 
 
Film från denna bana


Domarens kommentar: "Fin kontakt och följsamhet. Trevlig representant för rasen. Bra tempo." 
Vi slutade på en 14:e plats av 39 (av dem några strukna).
 
 
Sedan var det bana nr två som väntade! Denna banan var ritad och dömd av Jannika Tilly (skiss nedan).
Denna gången kändes det mycket bättre! Detta är känslan jag brukar ha när jag har ett bra träningspass med honom. Vi hade bra samarbete och kontakt nästan hela banan igenom. Tyvärr förstörde vädret lite för oss. Är det blött kan Mio fuska med att lägga sig ner. Så skedde på skylt nr 6. Mio la sig inte direkt från gående utan satte sig imellan (se 50 sekunder in i filmen). Då fick vi FELÖ, alltså fel övning och 10 poäng rök direkt. Det var synd då vi bara hade FFL (förarfel) på 7an och Snett sittande på 13. Hade han bara lagt sig ner direkt hade vi fått 96 poäng och pallplats, men nu fick vi 86 poäng och en 11:e plats av ca 34. Men det är jag jättenöjd med ändå! Vi får fler chanser framöver! 
 
Här kommer filmen från bana två:
 
Jämfört med utställningar är detta så mycket roligare! Detta kan man träna sig till och faktiskt förbättra! Dessutom är det en mycket trevligare stämning!

Två godkända resultat så nu har vi bara ett kvar innan Mio får sin första titel!
 
 
#1 - Elin & Olle

GRATTIS!!!
du ska verkligen vara super nöjd, ni e grymma!
tips e att när de e blött om dem har svårt att vissa med handen att dem ska lägga sig, de får ja göra med min pojk när de e blött, funkar iaf på honom :P

Svar: Tack! Vi är jättenöjda! Ja, det kan nog vara smart att visa med handen, dumt att missa massa poäng för att jag är otydlig... :P
Mio och Aslan