Mio och Aslan

Vi har varit i Skåne!
Som rubriken lyder har vi varit i Skåne den senaste veckan, därav lite torftigt med inlägg här på bloggen. Kom hem idag och har ägnat nästan hela kvällen åt att gå igenom ca 800 bilder, jippie... Mycket att rensa är bara förnamnet ;) 
Hur som helst, kommer att komma ett stort antal bildbomber framöver. Antagligen blir det blandat från hela resan och inte särskilt mycket text, mitt minne är inte så långt såååå kommer knappt ihåg vad vi gjorde de olika dagarna. Men kan dra en kort summering av vår resa.
 
Vi åkte hemifrån den fjärde juli, dvs fredag förra veckan. Minns inte så mycket av resan ner eftersom jag sov stora delar av vägen. Vi stannade i alla fall och åt i Kivik, som jag aldrig lärt mig uttala och antagligen aldrig kommer göra. Varmt var det hela veckan, för varmt. Usch. AC:n i bilen är sönder så bilresorna har varit plågsamma. Har fått bli många stopp på vägen för att lufta os själva och hundarna, för att inte tala om att rutorna i princip varit helt nere.
 
VARMT VARMT VARMT.
 
Första stoppet blev Borrby söder om Simrishamn (Österlen) där vi hälsade på Ann och Paco och tältade i deras trädgård några dagar. Paco är Mios halvbror (samma pappa). Aslan älskade verkligen Paco, vet inte om jag skrivit om hans osäkerhet mot andra hundar tidigare, att han ofta är väldigt försiktig och tillbakadragen innan han börjar leka och vågar släppa loss. Med Paco däremot var det pang på med en gång, åh vad roligt att leka!!! Dessutom leker de likadant, ligga och småbitas på varandra. Roligt Roligt! Tror de lekte konstant så länge de var tillsammans, alternativt låg utslagna bredvid varandra när de inte orkade leka mer.
 
DET ÄR VARMT.
 
Trots att vi var i Skåne var detta en vandringssemester (valpanpassad sådan,kortare vandringar och Aslan fick bestämma tempot/bli buren). Det blev strandpromenader utmed havet, vi besökte stenshuvud nationalpark (http://www.sverigesnationalparker.se/park/stenshuvuds-nationalpark/# ) och Café Annorlunda (som inte är mycket att hurra för, åk till Café Lustfyllt i Munkaskog utanför Habo istället och testa på deras kakbuffé, MYCKET bättre!--> http://www.lustfyllt.eu/ elller https://www.facebook.com/Lustfyllt ). Lite off topic kanske eftersom Habo ligger norr om Jönköping, menmen ;)
 
VARMT! 
 
Vi var även lite i Simrishamn och på ett hundbad där utanför. Där var stora vågor som Mio och Aslan tyckte var läskiga, men båda var i och simmade ändå i sina flytvästar. Mio verkligen ÄLSKAR sin orange dummy. Så fort den kommer fram blir han helt spattig och börjar pipa, så för att ha Mio lugn måste man gömma den om den inte ska användas.
 
VAAAARMT!!! SÄKERT 30-35 GRADER I SOLEN; INTE ETT MOLN PÅ HIMMELN; VINDSTILLA. SÅ HÄR VAR DET HELA VECKAN; HUR HEMSKT OCH ÄCKLIGT ÄR INTE DET??? USCH OCH FY!!! JAG OCH ASLAN SKA BOSÄTTA OSS PÅ TRERIKSRÖSET!!!
 
Vi vandrade även på Sandhammaren, superfint, men det finns verkligen inte en enda fläck med skugga på hela stranden. Usch igen! Jag, Hanna och Aslan stannade kvar när de andra gick tillbaka för att hämta bilen. Ingen skugga. Vi beslutade oss tillslut för att gräva ett djupt hål att sitta i (Aslans idé), och så gjorde vi det (Aslan hjälpte till). Tyvärr satt vi ju i solen när vi grävde, så stackars jag med min solkänsliga hud (rödhårig i grund och botten) brände sönder ryggen, baksidan av låret och vaderna. Yaaaay.... behöver jag påpeka hur *hosthost* skönt det varit att ligga ner, sitta ner, ha byxor med lite högre midja...?
 
Det blev mycket bad under de dagar vi var vid havet, så kommer komma en hel del badbilder framöver.
 
Vi åkte även efter ånglok i Brösarp Själv är jag en tågfantast, i alla fall vad gäller ånglok och gamla tågvagnar, lite western-inspirerat sådär. Hundarna fick självklart åka med! mmmmh!!! http://www.skanskajarnvagar.se/
 
VID DET HÄR LAGET KÄNNER JAG MIG KOKT OCH LITE TILL; JAG OCH VÄRME ÄR INGEN BRA COMBO. 
 
När vi bröt upp hos Ann efter några underbara (men varma) dagar (stort tack för allt!!!) begav vi oss till Ystad, där jag tillslut fick medge att Aslan inte har några problem att göra sina behov på hårda underlag. Hela tre gånger satte han sig och kissade mitt på den stenlagda gågatan. Suck. Känns lovande inför Smögen senare i sommar när vi ska gå på smögenbryggan. Han kommer säket sätta sig och göra nummer 2 där mitt på bryggan bland alla människor, bara för att >.<
 
Efter ett kort stopp i Ystad besökte vi även Ales stenar. Där mötte vi en annan hund som drog väldigt i kopplet och ville fram till Mio och Aslan. En väninna till hundägaren frågade då tyst men inom hörhåll för oss "varför drar din hund så mycket mot de där två hundarna, det brukar han ju inte göra?" varpå hundägaren svarade "Det är tikar, det är därför." Därefter gick de vidare. Säg hej till våra tikar Miona och Aslanita.
 
DET ÄR VARMT!!!
 
Efter Ales stenar körde vi innåt i landet och hamnade vid Söderåsens Nationalpark (http://www.soderasensnationalpark.se/Sv/Pages/default.aspx). Vi kom dit på kvällen, då gick jag, Frida och Mamma upp till kopparhatten och tittade på utsikten (utan hundar). Dagen därpå (som var lika varm den) gick vi en annan runda i nationalparken. Riktigt fin, ett ställe jag verkligen kan rekommendera!!! Även om det var varmt gick större delen av denna promenad i skugga under träden, vilket var skönt!
 
Sedan fortsatte vi samma dag ut mot kusten på västsidan istället och hamnade i Landskrona. Där bodde vi på en camping precis vid havet (http://www.borstahusenscamping.se/index.asp). Eftersom det var VARMT gick vi och badade på hundbadet, inga alger, vilket var skönt!
 
Dagen därpå åkte vi med färja över till Ven där vi åkte traktorsläp och vandrade runt på ön (VARMT VARMT VARMT!). Ven är såååå vackert! Nästan lite som Visingsö faktiskt, fast en lite mer... skånsk variant då... :P 
 
Slutligen var det fredag  och vi styrde kosan hemåt via Helsingborg och massa andra städer jag knappt vet vad de heter. Vi stannade på någon badstrand som var kilometer efter kilometer lång och svalkade av hundarna. Ändå var det bara ynkliga 200 meter av dessa kilomter som var hundbad. Detta är ett fenomen vi sett på många platser på den här semestern. Kilometerlånga stränder, varav bara några få hundra meter är hundbad, ofta den bit som har mest alger/stenigast/sämst botten osv. Dålig stil!!!
 
Det har varit en superskön, fin och lyckad semester trots att det var lite väl varmt!
 
Aslan lider väldigt mycket av värmen, betydligt mycket mer än vad Mio någonsin gjort. Vi har haft med vattenflaskor och sköljt honom i vatten flera gånger i timmen (han torkar lika fort igen), han har fått dricka varje kvart (minst), blivit buren och vi har badat honom/han har badat själv i bäckar och hav och det mesta han kommit åt. Ändå drar han sig till skuggplatser och vill helst inte gå därifrån eftersom han är så varm och inte vill ut i solen. Därför har jag tagit beslutet att portisklippa honom redan nu, en månad tidigare än jag först hade tänkt. Först och främst för hans egens skull, men även för att det är praktiskt och snyggt.
 
 
Aslan på Ven
 
Bildbomber kommer framöver när jag fått mer ordning på bilderna!
/Fanny