Mio och Aslan

Fortsättningskurs!
Idag började vår fortsättningskurs! Jättekul! Men jag får erkänna att jag inte hade jättehöga förväntningar på Mio. Trots det skötte han sig oväntat bra...till en början i alla fall... Han satt faktiskt still och höll sig lugn vid första samlingen och kunde gå någolunda i koppel till en början. Fick nästan lite hopp om att det skulle gå bra! Men redan vid första stationen stöter jag på problem... 
 
Första stationen var lek. Jag hade hans favoritleksak med mig - den där speciella träningsleksaken man bara får ha när man tränar. Den brukar Mio älska! Men inte idag. Den var kul kanske 5 sekunder. Vi skulle leka i två minuter... Så jag hoppar runt och leker med leksaken medan Mio hellre tittar på de andra. Suck...
 
Station nummer två och tre fungerade väl ok. Kontakt och stanna. Men Mio började bli lite småpipig. När det sedan var dags för inkallning var han ganska så uppjagad. Visst sprang han till mig, men han vände snabbt tillbaka till de andra hundarna igen! Något sådant har han aldrig gjort innan (eller haft chans/möjlighet till). Nytt försök, men nu springer han bara halvvägs till mig trots att jag springer från honom. Nej, detta var inget för mig tyckte Mio. Han fick tillslut ledas hela vägen fram till mig. Han var den enda som inte klarade uppgiften - duktig kille! Eller inte...
 
Sökövningen var inte intressant över huvud taget och inte ens liggkommandot fungerade. Han var helt i sin egen lilla bubbla, endast ute efter tikar. Han skulle inte ha tagit skinkbiten om jag så tryckt in den i munnen på honom! Vi har helt klart något att jobba på framöver! Uppgifterna fungerar toppen hemma, ute och med andra människor, men inte med andra hundar. Från att knappt ha brytt sig om andra hundar är han nu som galen. Idag blev det mycket passivitetsträning. 
 
Ändå chansade jag på att ta med honom in under teorin. Han hade visat sitt ljusa, mindre trevliga undulatregister en hel del ute och jag trodde att han skulle fortsätta inne, men han skulle få en chans. Jag har honom liggande på sidan för då kan han inte smita någonstans. Tro det eller ej, men tillslut lugnade han ner sig! 
 
Trots hans uppförande så är jag nöjd med kursen. Nu kanske vi kan få lite hjälp med att angripa problemet! Men jag är ändå glad att jag inte anmält mig till fler kurser...
 
På förmiddagen var han dock duktig så jag får väl tänka på det istället! 
 
 
#1 - Bella o Matilda

Det är ganska typiskt för hanhundar just och beteendet kan sitta kvar till 5-8 års ålder om man inte kastrerar dom eller tränar hårt. Hanar är ju lite speciella :)

Svar: Jo, speciellt under könsmognaden. Alla jag pratat med tror att det har med det att göra. Ofta du har träffat hanar i den åldern! Jag har inte träffar någon över 3 år! :p vi får se vart vi hamnar. :)
Mio