Mio och Aslan

Skogen och lagen
Idag gick jag och Mio en promenad i skogen. Superfint väder och nästan varmt ute! Mio var varken duktig eller riktigt dum. Ofokuserad och lyssnade bara på ena örat, men tillräckligt fokserad för att vilja träna. Idag körde vi mycket kontaktövningar och letade godis. Även en hel del inkallning. Nu är det ju koppel som gäller enligt lagen om man inte har en väldigt väldresserad hund. Jag fortsätter ändå med lina. Det ger mig kontroll "som om han vore kopplad". Han går dessutom inte långt från mig, håller sig på stigen och har i princip aldrig visat intresse för vilt. Så jag känner mig ändå trygg med att ha honom i lina. Så länge han inte stör djurlivet eller andra som är ute i skogen fortsätter jag så här! 
Godissök
Ibland känns det som att Mio har ett ganska dåligt luktsinne. Han kan gå rakt över godisbiten flera gånger utan att upptäcka den. Eller så är han bara ofokuserad och letar därför inte speciellt systematiskt... Så är det nästan jämt och har alltid varit. Enklare spår var han dock duktig på som liten, så helt kasst är luktsinnet nog inte!
Skita ner sig är kul! Men bada i vattnet verkar inte vara så lockande. Smutsiga tassar räcker. 
Dagens utsiktsbild!
Snyggingen själv!
Som alltid får han stollaryck på ett par olika, bestämda platser. Han går inte därifrån förrän han har sprungit några varv och rusat av sig. Kameran var inte lika snabb som han...
Pinnar finns det gott om. Både stora att bära på och små som fastnar i pälsen...
Trots lite sämre kontakt blev det ändå en trevlig promenad! Glad Mio!
 
Hur gör ni i skogen under perioden 1 mars till 20 augusti då hunden "ska" hållas kopplad?
#1 - Ann Aranda

Hej, jag äger 'Paco' (Blues) född 27Nov-12 Halvbror till Mio, samma pappa men Geishamor till mamma! Tycker det är kul att följa Mio på din blogg, är själv pensionär och inte hundra med datorer och vet inte ens hur jag ska skicka bilder på Paco till din bloggadress...Ville mest tala om att Paco och Mio beter sig väldigt likt varandra, mer eller mindre allt gör dom lika, från kramdjur till Portisrusningar osv. Paco får massor av motion, varje morgon springer han fritt vid havet(vi bor i Skåne, Österlen) men jag är inte lika ambitiös som du när det gäller träning...det viktigaste som att stanna osv har han lärt sig ändå av bara farten, dom är ju väldigt smarta faktiskt och har mycket humor.Han älskar att busa med mig och där är det väl det enda jag läste om Mio som skiljer sig; Paco har aldrig, inte ens som valp bitit för hårt i handen fast det går våldsamt till i kamplekar, han märker blixtsnabbt skillnad på leksak och min hand. Ska på nåt sätt komma på att skicka lite bilder på honom, han är nästan identisk med sin pappa, svart med vitt på bröst och under hakan. Jag tycker förstås han är vackrast i världen! Han får inte behålla så mycket hår som Mio för han tycker det blir för varmt och jag tycker det är jobbigt med tovor sen torkar det så långsamt för han badar ju nästan varje dag i havet. Så jag skalar av honom med jämna mellanrum och han får bara behålla lite tuff frisyr på huvudet och sin fina svans.Under sommarsäsongen kollar jag noga att han inte försvinner utom synhåll, han går mycket lös ju, och tränar inkallning varje promenad. Dom verkar inte ha så mycket jaktinstinkt men hans flickvän, en Huskyblandning har lärt honom jaga hare. Hon går nu kopplad hela tiden och då sticker han aldrig( peppar peppar) iväg. Märker jag att han är för ivrig får han gå kopplad helt enkelt. Hoppas du läser min kommentar och att du skriver till min e- mejladress kan jag skicka bilder till dig och hålla dig uppdaterad vad som händer i Pacos utveckling, han är väl ett halvår äldre än Mio, Paco är bror till Jazz alltså.