Mio och Aslan

Päls eller inte?
Här hemma är det lite delade meningar om Mios päls. Till nästa utställning är vi eniga, men efter det? Då skulle han ju egentligen fått sommarfrisyr, men då Lidköping blev inställt anmälde jag till Borås istället. Det betyder 3 veckor till med päls. Nu tycker vi olika. Flera röster på att klippa honom och strunta i Borås. Medan jag gärna skulle vilja ge det en chans, det kan ju dröja länge till nästa gång. Men är det riktigt varmt kanske det inte går? Men är det svensk sommar borde det gå... Vi får väl se hur det blir...
 
#1 - Jenny

Jag tycker ni ska spara pälsen, det är så fint med en riktig portis-klippning:)
Dessutom så håller ju en fluffig päls även värmen ute (liksom kyla), så jag tror inte värmen spelar så stor roll.

Mvh Jenny

#2 - Jeanette

Pälsen fyller en funktion även i värme så kan du hålla den tovfri så behåll!

Tips är att åka förbi Granngåden eller typ Hööks och köpa glansspray till häst, han kommer vara tovfri och med böljande päls om du använder den och vips! Då är det inte så värst jobbigt längre!

I värme ska du ändå inte fysa hunden hårt och när det är svalt så kommer det inte spela någon roll. Tänk på hans ursprung så kommer du nog behålla pälsen :)

Lycka till!

Trimtjejen

#3 - Bella och Matilda

Jag rakar inte ner Bella på sommarn och sålänge man svalkar ner dom ;) tycker det inte är så fint med nedklippt portis dom ser så dumma ut :/ men såklart ska man tänka på vad som är bäst för hunden :) portis pälsen står inte emot värme då dom inte har någon underull som är till för att stå emot kylan och värmen. Jag tycker ni ska spara pälsen så länge Mio mår bra :D

#4 - Paco

Jag tror att det märks om Mio lider av värmen och om han gör det så strunta i utställning och klipp honom! Just nu har Paco det jobbigt för nätterna är varma och han flåsar och det känns långt till nästa vecka när han har tid till klippning. Han håller mig vaken.

#5 - Paco

Spännande med glansspray till häst-tipset, Paco får ju behålla man och svans som ska vara tovfritt. Och helt riktigt att i och med att dom inte har underull så 'isolerar' inte pälsen! Sen måste jag protestera mot att dom skulle se 'dumma ' ut kortklippta.....Paco är jättefin ca två veckor efter klippning men smaken är som baken!