Mio och Aslan

Turen på vår sida!
Idag var vi ute för att fira mammas födelsedag. Jag, Mio och pappa åkte i förväg och tog lite kontroller. Vi har nu tagit 80/100! Så det närmar sig full pott!
Mio gick i lina som vanligt. Inget konstigt med det. Men just idag kunde promenaden ha slutat hos veterinären istället för bergstoppen med räkmacka. Det var en liten slingrig stig vi gick på. Mio höll sig precis vid oss och på stigen som han brukar, ibland lite före och ibland lite efter. Efter en krök tvärstannade jag och skrek åt pappa att ta Mio som just då var bakom oss. Bara en halvmeter framför mig på stigen låg en stor huggorm! Nu var ju ingen skada skedd utan så fort jag var säker på att Mio var fast tog jag fram mobilen för att dokumentera. Men huggormen han ringla iväg i gräset så det blev ingen bra bild. Denna gång hade vi turen på vår sida. Men Mio hade lika gärna kunnat gå först precis då, rakt på ormen. Även om han inte brytt sig så hade säkert ormen bitit då det var så nära den. Det var en ganska läskig upplevelse då vi var ganska långt från bilen och långt från närmaste djursjukhus. Till på köpet en söndag. Jag är inte van vid att det finns huggormar, där jag brukar gå kanske jag ser en varannat/var tredje år! Så det var inget som jag reflekterade över som ett riskmoment. Fy på mig!
Promenaden fortsatte i koppel efter pappa. Inte för att jag egentligen väntade mig att se fler, men för säkerhets skull. Men jag hade fel! Bara 20 minuter senare stötte vi på nästa! Denna gång var det en stor snok som låg vid sidan av vägen. Men ändå! Det är tydligen ett ganska ormtätt område.
På toppen blev det räkmacka och där anslöt även Aslan. Mio kände inte alls för att vara en duktig kille och ta det lugnt. Nej, han skulle dra, trassla in sig, pipa och göra allt annat än det han skulle. Smått frustrerande! (Så kan det vara när det finns snygga tjejer att spana på...) Aslan däremot låg och sov i mattes knä.
Sedan blev det lite fotografering vid utsikten.
När de tröttnar på att vara modell lär Mio ut hur man räcker ut tungan till fotografen. Aslan är en duktig elev!
Sedan åkte Aslan hem medan jag, Mio och pappa tog några kontroller till. Mio fick vara kopplad även nu.
Jag vaknade till liv av dagens händelse och kommer nog vara försiktigare framöver!