Mio och Aslan

Lydnad och Rally F
Har länge varit sugen på att börja ordentligt med lydnaden men har dragit mig lite då jag inte vet hur det fungerar. Men idag körde vi ett rejält pass, inte för att nöta på detaljer utan för att jag ville känna av vilken nivå vi var på. Det kändes mycket bättre än väntat! 


Vi körde igenom alla moment utom apport och hinder och alla fungerade hyfsat bra! Visst finns det mycket att jobba på, men med den träningsglöden Mio har ska det nog inte vara några problem! Eftersom man inte får ha något godis/leksaker på sig så körde vi med extern belöning. Detta tycker Mio var jättekul! Jag hade en liten reklamkatalog som jag la ut godiset på. Dit fick Mio springa när han fick varsågod! 

Efter att ha testat momenten ett och ett eller två i taget körde jag igenom alla i en följd för att se om Mio kunde hålla fokus uppe trots att jag bara belönade med klapp/röst mellan momenten. Han fixar det så mycket bättre än väntat och fick en jättebelöning när vi var klara! Riktigt kul!

Försökte filma en kort film för att visa hur vi jobbade med den externa belöningen.Varnar för skakig film! Han fuskar lite och vill ta den redan efter första momentet, men det känns ändå som att jag har hittat en belöningsform som han älskar!


Vi körde ett pass rallylydnad härom dagen med fortsättningsskyltar. Nu ska vi nämligen upp i nästa klass, vi är redan anmälda till en tävling. Momenten i sig är inte så mycket svårare och Mio fixar de flesta nästan direkt. Riktigt kul med lite nya moment, vi har nog tröttnat lite på att tjata nybörjarmomenten...

Vardagen har börjat ordna upp sig så nu har även träningsviljan kommit tillbaka! Härligt!