Mio och Aslan

Stjärna på kursen!
I onsdags började jag och Aslan på valpkurs. Jag var med Frida på hennes valpkurs för mindre än ett år sedan, och har använt anteckningar från dessa och tränat samma moment från första veckan Aslan kom hem.  Ledaren för min kurs var hjälpledare på Fridas så vi känner varandra sedan tidigare, och uppbyggnaden av kursen är ungefär samma. Detta innebär i sin tur att Aslan redan är väldigt bra på många av övningarna, så jag går egentligen valpkursen för att få social - och miljöträning.
 
MEN! Aldrig att jag trodde att Aslan skulle vara så duktig som han faktiskt var!!! 
"Aaaaw yeeeeah"
 
Vi började med kontaktövningar, som jag anser vara bland det viktigaste man kan träna med sin hund - sitter inte kontakten kommer man inte långt! På dagens lektion körde vi snurren, jag och Aslan kan nu köra den stående, men med en hund som inte kört innan bör man börja med att sitta på knä, sedan stå böjd för att till slut stå upprätt.
På teorin låg han och sov på golvet, passiviteten har aldrig varit några problem - händer det ingenting lägger man sig ner och sover tills något händer igen. Hade aldrig väntat mig den reaktionen med tio andra hundar i rummet.
  Det var mest teori den första lektionen då vi informerades om kursens uppbyggnad och liknande. Jag ville ändå träna lite mer med honom, så när vi skulle köra nästa pass med kontaktövningar tränade jag lite mer än bara kontakt, körde helt enkelt igenom hela repertoaren.
  Han gjorde allt med sådan intensitet och skärpa och närvaro, klarade till och med övningar han aldrig fattat hemma. T:et, en kontaktövning jag ska beskriva i ett inlägg senare, har han aldrig klarat förut, viker bara bort blicken för minsta lilla. Men nu kunde jag både höja och sänka armarna utan att han släppte min blick en sekund!!! Vi fick visa upp snurren för de övriga deltagarna, och jag kunde ha honom LÖS (med släpande koppel) när jag tränade, omringad av tio andra hundar (som han för övrigt inte visar särskilt mycket intresse för)!!!! Är såååå stolt, med tanke på hur han betedde sig sist vi var på klubben!!! 

Får hoppas att det fortsätter såhär resten av kursen! Vår träningsvilja är på topp och jag ska nu så smått börja med bakdelskontroll och några skyltar rallylydnad!
/Fanny
#1 - Paco

Wow!