Mio och Aslan

Träningsfilm och reflektioner över vårt första halvår tillsammans!
Så har Aslan också fått ihop en träningsfilm, men till skillnad från Mio som var sex månader på sin är Aslan bara 5 månader.
Och jag måste verkligen säga att framstegen vi gjort är ENORMA! På riktigt!
 
1. Aslan har aldrig haft den där arbetarskallen och envisheten som Mio hade från dag ett. Fattar Aslan inte vad han ska göra? Då går han och hittar på något annat. Först från att han var fem månader har han börjat testa lite mer.

2. När vi är utomhus tillbringar Aslan mer tid i luften än på marken. Om han fick välja skulle man antingen springa eller leka så fort man kom utanför dörren. Gärna jaga en fågel eller två... eller tio.

3. Aslan är väldigt lättdistraherad och lite överallt i tankarna, som valpar brukar vara, vilket delvis syns på filmen nedan.
Utdrag ur Aslans tankar  ett vanligt träningstillfälle: "Träna med matte, vad intressant! Men kolla var det inte något som rörde sig där borta? Ååh Mio lek med mig sluta ligga där och var tråkig! Hmm här luktar det konstigt, det måste undersökas! Jaha där står matte och tittar konstigt på mig, varför gör hon det? Jaaa vi skulle ju träna tillsammans nu kör  vi lite sitt och ligg!! MEN TITTA EN FÅÅGEL! JAAGA!!!
  MEN - från att bara ha kunnat träna någon minut i taget kan vi nu träna intensivt i nästan 10 minuter med hyfsad fokus (hyfsad var ordet). Med vila mellan kortare pass klarar han nästan en timmes träning (och sover helst resten av dagen).

4. Med Aslan har jag fått jobba upp att han ska ta ögonkontakt med mig. Som liten kunde han inte hålla ögonkontakt med mig mer än en sekund. Nu klarar han uppåt en fem sex sekunder i alla fall utan att vika blicken en millimeter. Han är som sagt lite överallt i tankarna (förutom när det vankas mat, Aslan har alltid varit GALEN i mat. Oavsett om det är foderkulor eller jordgubbstårtan som står framdukad på studenten ;) Är det matdags kan han hålla ögonkontakt med mig säkert 20 sekunder i väntan på sitt favoritord "varsågod".

Alltså, det är verkligen svårt att sätta ord på alla saker Aslan gjort framsteg inom, de är inte alltid stora, men de märks jättetydligt när man sysslar med honom (och de är inte bara träningsmässiga)! Han har verkligen mognat enormt bara de senaste månaderna, och nu - när man ser in i hans ögon - börjar det faktiskt finnas någon därinne, det gjorde det såklart innan också, men nu börjar blicken bli lite mer medveten, lite mer närvarande, lite klokare.

Ska skriva ett inlägg till om hur jag gått tillväga i min träning med Aslan, men det får bli en annan dag. Här är i alla fall filmen med älskade, flamsige Aslan. Han är lite överallt i tankarna, men oj vad roligt vi har!!!

/Fanny
#1 - Paco

Men hallå....han gör ju allt perfekt fast han fortfarande är valp! Jätteduktig tycker vi!