Mio och Aslan

Aslan har genomfört MH! DEL 1
Nu är jag lite ful som inte har sagt något, men den 18 april genomförde jag och Aslan MH!
 
Laddar upp filmerna just nu, är dock inne på första filmen, det har laddat sådär 10% på 1h, så det lär ta ett tag...

Hur som helst, kan ju i alla fall skriva om MH:t så länge!

Är ju sedan ett tag tillbaka utbildad MH-figge (både A och B). Med andra ord borde jag ha stenkoll på allt som ska göras, när och så vidare. Men när man gick med egen hund glömde man bort både det ena och det andra xD 

Moment 1. KONTAKT
1a Hälsning. Aslan var rätt ointresserad av publiken (förutom bästa Saga och pappa som var med som filmare), och efter att ha nosat några sekunder och viftat lite på svansen var han totalt ointresserad av testledaren också. Resultat: 3

1b Samarbete. Han följde med testledaren, men var inte engagerad i henne, tittade mest på mig och sprang tillbaka med henne efter.
Resultat: 3

1c Hantering. Han lät sig hanteras, men var ju inte den som sökte upp kontakt eller viftade på svansen.
Resultat: 3

Detta var rätt väntat från min sida. Aslan är inte särskilt intresserad av främmande människor. De inom flocken älskar han och vill gärna sitta knät och sådant, men utomstående - icke sa nicke. Oftast ignorerar han dem helt, bjuder de in att hälsa nosar han några sekunder, sedan är det bra.
Han nosar inte på något opassande ställe om det nu ser ut så! xD 
--------------------------------------------------------------------------------------------
Moment 2. LEK 1
2a och 2b leklust. Usch och fy. Min stora mardröm. Under leken måste hunden vara lös. Med Aslans jaktlust och nu när han dessutom var uppjagad av stunden och att jag var nervös kunde det inte gå mer än åt skogen. Han startade jättefort och tyckte det var jättekul, men så fort han gripit leksaken skulle det ut och springas! Flera stora varv runt planen, fram och tillbaka, varför ska jag komma till matte för?!!! Hon hoppar och ropar och skuttar runt, men hon kan ju tramsa ensam där borta, mycket roligare att springa!
  Tillslut kom han tillbaka så jag kunde fånga in honom, och vi kunde köra igen. Samma resultat denna gång. Startar fort och leker aktivt, springer iväg, griper leksaken relativt fort och sedan dra några rundor på plan. Trodde jag skulle sjunka igenom golvet, var livrädd att få avbrutet MH för att han inte kom inom tiden (kändes som han var runt och sprang i en evighet!).
Resultat 2a: 4
Resultat 2b: 3

2c  Gripande och dragkamp. Aslan gillar att kampa och grep fort och drog emot, men är inte den som håller kvar, utan han tog om några gånger. 
Resultat: 3

Även detta resultat var rätt väntat. Att vara social och bli klappad och så slipper han helst, men leka är kul oavsett person! Har inte mycket mer kommentarer här än att jag är glad att vi överlevde "lösheten"! ;)
Ha! Tråkmånsar! Varför står ni där och degar?!!!
---------------------------------------------------------------------------------------------
Moment 3. FÖRFÖLJANDE
3a1 och 3b1 förföljande och gripande. Lilla bytet. Aslan med sin jaktlust älskar att jaga efter saker! Han fick syn på bytet, var helt fokuserad och drog iväg direkt när han släpptes. Han sprang i hög fart och fortsatte till och med förbi trasan! Inget gripande där inte, fanns inte ens minsta intresse för trasan! Det var minst sagt oväntat!
Resultat
3a1: 5
3b1: 1

3a2 och 3b2 föföljande och gripande andra försöket. Den här gången var Aslan fokuserad på bytet, men när han väl släpptes startade han men kom inte ens fram till första hjulet innan han kom att tänka på annat. 
Resultat
3a2: 1
3b2: 1

Här var resultaten oväntade (förutom första förföljandet). Dock har jag lite insett (efter rådjursincidenten i trädgården) att det inte är själva jaga-för-att-fånga-ruska-och-döda som Aslan jagar, utan han springer efter mer för spänningen, att det är kul att springa och spåra. Beskrivaren sa också efteråt att Aslan har så mycket energi och var så uppe i varv efter leken, att när han väl släpptes hade han hunnit tänka så många tankar att han glömde vad det vad han skulle göra (fånga trasan), så han bara sprang för att springa. Något jag tycker låter rimligt.
  Tyvärr slutade den bästa av kamerorna fungera på detta moment, självklart på första förföljandet när han fick 5. Har film med den dåliga kameran också som jag kommer ladda upp, men där kan man i princip räkna pixlarna.
-----------------------------------------------------------------------------------

Fortsättning följer! 

/Fanny
#1 - Paco

Skrattar högt när jag läser hur Aslan klarar momenten, han gör nämligen vad jag tror Paco skulle göra exakt likadant...speciellt det där med att jaga trasan fast egentligen alltihop. Så jag behöver aldrig testa, bara kolla Aslans resultat! Dom är verkligen väldigt roliga och trevliga hundar, våra Portisar :) Vad är en MH-Figge?