Mio och Aslan

Rallytävling!
På långfredagen var vi iväg för att tävla i rally igen! Denna gång en dubbel i Tranås. Vi stannar kvar i fortsättningsklass tills vidare, målet med dagen var att kanske lyckas knipa en pallplats. Träningarna vi gjort tidigare i veckan kändes bra så jag hade lite förhoppningar. 
 
När vi väl kom dit tyckte dock Mio precis tvärt om. När vi tränade en stund innan banvandringen skulle han bara nosa, dra efter andra hundar, gnälla och ville inte alls ta kontakt med mig! Detta även om jag kastade med en köttbulle framför nosen på honom! Jag började tappa hoppet och jag funderade på att hoppa över starten och se om han lugnade ner sig till den andra tävlingen. Men tillslut bestämde jag mig för att starta ändå och bryta om det inte gick bra. När det väl var vår start lyckades jag ändå få lite kontakt med honom, så vi körde på. Skylt efter skylt gick och tillslut var vi igenom hela banan! Det var en riktigt härlig känsla att vi klarade oss genom banan när det känts så dåligt precis innan! Tyvärr fick jag ingen film på denna, men när jag tänkte efter gissade jag att vi hamnat runt 85 poäng. Ingen chans till pallplats med andra ord, men jag var ändå nöjd då vi tagit oss igenom.
 
Banan var ritad av Jana Himmel, en riktigt rolig bana med mycket tempoförändringar. Dessutom första gången det var mat i frestelsen (kattmat i påskägg). Mio brydde sig inte alls! 
Efter att vi väntat ett tag var det dags för prisutdelning. De räknade till 70 poäng. 75, 80, 85... nu måste vi komma snart! Men inte 90 poäng... 94 poäng... Så kom någon ut med ett protokoll till som de glömt. Det måste vara vårat tänkte jag. Nix, inte det heller. Tillslut var de på fjärde (!) plats! Även nu lyste våra namn med sin frånvaro. Vi slutade på en tredjeplats med 97 poäng!!! (- 3 poäng på nr 3, BRIS) Jag var helt chockad, det var så oväntat! Men fantastiskt kul!!!
Nästan lite för chockade då jag nästan missade banvandringen för den andra starten! De ropade på mig och alla stod och väntade så det blev språngmarsch över hela området för att lämna Mio och komma dit. puh! Den andra banan var ritad av Jannika Tilly.
 
Jag var ganska ofokuserad på banan vilket gjorde att Mio missförstod mig några gånger. Några klantfel, t.ex. att Mio satte sig i 360 grader för jag gick för snäv cirkel, missförstånd och snett här och var. I övrigt hade han bra fokus! MEN det som jag ALDRIG trodde skulle hända hände - Mio gick fram till LEKSAKEN i frestelsen! Han som i princip aldrig bryr sig om en leksak! Jag hade full fokus på ägget med kattmat, men det brydde han sig inte om... Så det kan bli! 
Denna gång lyckades jag få en film!
Här trodde jag inte att vi hade en chans på godkänt, två minus 10 och en minus 5 enligt mig själv. Plus alla andra småfel! Nej, inte en chans. Men det visade sig att jag var hårdare än domaren så vi fick 76 poäng! Kul!
 
Så totalt sett var det en väldigt lyckad dag! Vi åkte hem nöjda, trötta och glada!
 
 
#1 - Paco

Grattis IGEN, Mio är en riktig stjärna! Och dessutom ser han bra ut i kort hår den här gången, ser kraftfull ut, fullvuxen och med sina fina vita strumpor och sin vita 'frackskjorta'