Mio och Aslan

U-SM 2015!!!
Nu har jag och Mio varit iväg på en mycket rolig och händelserik helg, nämligen ungdoms-SM 2015 i Göteborg! Vi har planerat för detta väldigt länge så det var riktigt kul att det blev av! Vi deltog i fyra olika sporter under helgen, så nu ska jag berätta hur det gick för oss!
 
Vi åkte dit på torsdag kväll och satte upp vårat tält. Campingen var på ett militärområde i anslutning till tävlingsområdet. Jag var orolig för att Mio skulle skälla på saker han hörde utanför tältet, men han sov jättegott.
Vi fick även några nya kompisar!
 
Fredag
Vi var uppe tidigt för veterinärbesiktning. Mio gick igenom utan problem. Sedan  var det dags för tävlingar! På fredagen var det freestyle och Heelwork to music. Först ut var freestylen!
 
I väntan på start i stekande sol.
 
 
 
Det kändes riktigt bra, det mesta satt och inget ljudande! Mycket bättre än så här kan vi inte göra programmet! Målet för oss var att i alla fall nå topp 10 (15 tävlande).
 
Sedan var det dags för Heelwork. Detta var den gren jag hade mest hopp inför! Målet var att vinna! Men det var inte alls Mios dag idag, han missade många ingångar och positionerna var inte alls lika bra som vanligt. Så här var det knappt jag väntade någon placering över huvud taget. Så synd då jag vet att han kan så mycket bättre! Men inget ljud!
 
 
Men efter mycket väntan kom resultatet äntligen ut!
 
Vår prestation i freestyle räckte till en tredjeplats! Så mycket bättre än väntat! Även heelworken räckte till en tredjeplats, vilket var mer än jag vågat hoppas på! Så det gick ju bra för oss, även om det inte blev som jag planerat!
 
Freestyle: 25,35 poäng.
"Fin kontakt och fint program. Bra anpassat till musiken. Några små missar men du arbetar på fint!" Eleonor Matsson
"Härligt samarbete! Endast några små missar, undrar just om du behöver alla handhjälper du har? Hoppar slarvigt." Ulrika Persson
(Här kan jag ju tillägga att hon har helt rätt - jag behöver inte alla mina handhjälper! Men när jag blir lite nervös vågar jag inte riktigt lita på Mio. Han kan egentligen, så jag måste bara våga tro på det också!)
 
Heelwork: 23,8 poäng
"Utmärkt timing, planering och tolkning! Fint samarbete och fokus! Någon liten miss i utförandet men i övrigt snyggt!"
"Grym tajming och tolkning till musik. Hade gärna sett positionerna lite längre, nu blir det mycket byten. Väldigt stiligt ekipage!"
 
 
Lördag
 
På lördagen var det dags för lydnaden. Debut för vår del och målet var mest att se hur vi låg till och ta oss igenom en hel tävling. Det var väldigt nervöst innan, men när vi väl kom igång släppte det. Platsen satt klockrent! Sedan var det tandvisning och då reste Mio på sig och hälsade glatt på domaren. Det drog ner lite, men jag är ändå glad över att han är så positivt inställd till främmande personer, hellre det än tvärt om!
 
Sedan var det dags för lydnadsprogrammet. Vilken hund, vilken känsla! Han var verkligen på topp! Vi som nästan aldrig har kört ett helt program, och inte med kommendering! Inget ljud, full fokus - jag är så imponerad!
 
Vi fick 183,5 poäng! Det är så mycket mer än jag väntat mig! Detta räckte till en 5:e plats dag 1. Lydnaden är uppdelad i två delar och sedan räknar man ut den sammanlagda poängen. Domare Bo Isaksson.
 
Efter detta var det rallylydnad, sista starten i fortsättning för vår del! Ska bli riktigt skönt att slippa fortsättning, vi är rejält trötta på det nu! Tyvärr drog vi på oss en 10 minus redan på första skylten, annars hade vi konkurrerat om tredjeplatsen! 86 poäng slutade vi med.Det var bara skylt nr 10 vi fick -1 (sen) och -3 (bris) på annars. Dock märktes det att han började bli trött, han var ganska yvig och inte helt fokuserad. Men han tog inte hindret när vi sprang förbi det i slutet vilket jag var lite orolig för. "Mycket snyggt jobbat!" Janne Andersson
 
 
Söndag
 
På söndagen var det bara den sista lydnadsstarten kvar. Det var en trött Mio jag skulle få upp...
Platsen satt lika bra som dagen innan, tandvisningen likaså (dvs. han ställde sig upp). Denna domaren tyckte dock inte detta var något problem. Men under programmet märktes det att han var trött. Mycket yvigare och flöt ut mer i fotgåendet. Vi nollade två moment helt, men vi slutade på topp med en 10a på hindret! Det blev bara 130 poäng, men jag är ändå stolt över honom! Hade vi satt runt 170 poäng hade vi varit med och konkurrerat om tredjeplatsen även här! Har man gjort så många starter på en helg får man vara lite trött! Domare Björn Brocker.

 
 
Vid prisutdelningen fick vi två medaljer, mat och två påsar med lite blandade saker (tuggben, leksak, tandborste, tassbandage, spel, godis...). 
 
När vi skulle hem ville inte bilen starta. Så då fick jag be om starthjälp på campingen. Sedan glömde jag mina protokoll, så jag fick vända och hämta dem. Men trots att jag tyckte att jag dubbelkollade lyckades jag glömma ett! Klantigt! Fick det som tur var på mail istället.
 
Jag är så stolt över honom! Tänk att han orkade nästan hela vägen in i mål! Detta trots att jag var så nervös och slarvade med saker. Han försöker alltid göra sitt bästa. Det ska nog bli fler U-SM med den här underbara killen!
Ett mycket trevligt och bra arrangerat U-SM av Göteborgs HU!
 
 
#1 - Elin & Olle

Grattis :D bra jobbat av er båda!

Svar: Tack! :)
Mio och Aslan

#2 - Saga & Hailiy

Så himla duktiga, stort grattis till ER!! (igen haha) :-)

#3 - Paco

Mio är en riktig Superstar! Och så otroligt cool i offentliga sammanhang, så rutinerad redan, GRATTIS igen!