Mio och Aslan

Aslans färgbyte!
Som många som är lite insatta inom rasen portugisisk vattenhund redan vet brukar de bruna portisarna tappa färgen med åldern. Vissa behåller sin bruna färg ett par år för att sedan ljusna, vissa gör det tidigare, vissa senare, vissa tappar inte färgen alls.
I början tyckte jag om jag ska vara ärlig att det var fult att de bruna hundarna tappade färgen. Jag tyckte att de såg så gamla ut med sin gråbruna päls. Men jag har ändrat mig helt! Att de tappar färgen gör dem till unika individer, alla har sina egna nyanser och skiftningar!
 
Aslan var väldigt tidig med att tappa sin färg. Han var mörkt brun som liten. på bilden nedan är han 10 veckor.
 
När sommaren kom blev pälsen solblekt och han fick en riktigt snygg brun färg. Här är han fem månader gammal.
 
Han klipptes ner första gången i oktober ca. Redan då hade han börjat ljusna. Jag valde att spara huvudet.
 
 
I mars i år klippte jag ner huvudet också. Det var som natt och dag när det bruna försvann!
 
Sedan har han bara ljusnat och ljusnat. Här i april.
 
Huvudet ljusnade rejält under sommaren. Här är Aslan 17 månader.
 
Efter att jag klippte ner huvudet igen har det återgått till en lite mörkare nyans, men jag hoppas att hela han till sommaren kan komma att bli vit!! Hur snyggt skulle inte det vara, att ha en vit hund som var mörkbrun som liten. En lippizzanerhäst i hundformat (hästar av denna ras föds svarta och blir vita)!!!
Aslan från 10 veckor-17 månader
Aslans färg på huvudet, bilder tagna med ca 6,5 månads mellanrum.
 
Jag tror inte att någon egentligen vet varför de bruna portisarna tappar färgen i större eller mindre skala. Snyggt är det i vilket fall!
/Fanny