Mio och Aslan

Äventyr i fjällen!
Jag och Mio har varit och besökt familjen i fjällen några dagar. Där blev det en hel del skidåkning för mig och drag för Mio.  
När vi kom dit och klev av bussen fattade inte Mio att det var några han kände som stod framför honom (mamma och pappa), utan det var först när han gick fram och nosade som det gick upp ett ljus och då blev han så lycklig! Det var väl så oväntat och vi hade bytt tåg och buss flera gånger under dagen så därför väntade han sig nog inte att träffa någon han kände. Han och Aslan fungerade också väldigt bra ihop, tyvärr kunde de inte busa så mycket då det inte fanns något ställe att släppa dem på. Men det är alltid lika kul att se att de trivs så bra tillsammans!
 
Som sagt så blev det en hel del drag. Mio är ju som sagt tidigare ingen vidare draghund, men inte tänker jag ge upp för det! Bra motionsform även om han inte drar så mycket! När vi åker själva springer han framför men drar inte så mycket. Linan är spänd i alla fall! Men om någon åker före (t.ex. Aslan) - då drar han! Men han har inte en chans att hinna ifatt Aslan som verkligen älskar draget! 
Ibland kan han vara nästan för het på att starta...då kan det gå så här...
Lite rulla-i-snöpaus!
Nu tänkte jag berätta lite om den första (och sista) gången som vi var ute samtidigt med hundarna. Aslan hade sin dragsele och Mio hade samma utrustning som förra året fast en annan lina. Det gick jättebra till en början och båda hundarna drog på. Men när vi kommit ca 2 km in i spåret och skulle starta igen efter en kort vattenpaus så gick en hake i midjebältet av och där försvann Mio efter Fanny och Aslan medan jag stod kvar! En aning snopet...
Ganska snart så vände Mio och kom tillbaka, så jag kopplade bara om (fanns en till hake), och det fungerade ett kort tag, sedan gav spännet i selen upp (öppnar sig vid minsta påfrestning). Så där stod vi med en hund utan sele, 2 km ut i spåret. Så det var bara att vända. 
 
Mio fick springa lös hela vägen tillbaka och jag är enormt glad över att grundlydnaden sitter! Han skötte sig jättebra, kom direkt på inkalling, sprang inte fram till några andra skidåkare utan kom istället till mig, väntade in oss och var helt underbar! Han ville dock busa lite med Aslan, nu lyckades han ju springa ikapp när han inte hade mig att släpa på! Men det löste sig ändå.
Det blev ett lite större äventyr än tänkt, men det slutade ju bra i alla fall! Efter detta fick vi köra med dem en i taget, dragselen passade även Mio.
 
Här är lite blandade filmer från draget!
Både Mio och Aslan är väldigt taggade så det är ganska högljutt! I sista klippet går mitt midjebälte sönder...