Mio och Aslan

Fritt följ!
Fick en fråga om hur jag lärt Mio fritt följ, tänke att jag kunde skriva ett inlägg om det! Kan ju nämna direkt att jag inte hade någon plan från början, utan det blev som det blev. Desstuom är det första hunden så jag fick testa mig fram en del.
 
Jag har använt mig mycket av klicker när jag tränade in det. Träningen började så fort han kom hem, då belönade jag när han sökte upp min vänstra sida. Den sidan skulle vara positiv, där händer det alltid något kul! Jag har nästan alltid belönat med godis då han tycker det är bäst. 
 
När Mio förstått att vänster sida var bra började jag med att han skulle sätta sig där. Så snart det satt hyfsat började jag ta något steg framåt. Här var jag alltid noga med att han skulle behålla fokus på mig, alltså tittade han bort så började jag om från början. Då Mio alltid varit väldigt kontaktsökande var detta inget större problem. 
 
Långsamt men säkert började jag utöka längden. På valpkursen fick vi tips om att räkna steg. Så jag körde någon gång då och då "stegräkning" för att se hur länge han klarade. Säg att han klarade hålla ögonkontakten i 10 steg innan han bröt, då gick jag bara 5 steg nästa gång. Sen 8 steg. Eller 3. Jag varierade väldigt mycket för att han aldrig skulle veta när belöningen kom och gjorde inte jättemång repetitioner då jag inte ville trötta ut honom, det skulle alltid vara roligt! 
 
Några andra övningar vi har kört mycket är:
 
1. Ormen: Helt enkelt gå som en slingrande orm. 
 
2. Åttan: Jag går i en åtta, bryr mig inte om hunden. När han söker upp min vänstra sida belönar jag och fortsätter sedan åttan. Därefter kan man utöka att hunden ska gå kvar några steg osv. Detta för att hunden själv ska söka upp min sida, det är inte jag som ska stå och locka på den.
 
3. Följ mig! Lite liknande åttan, men här slänger jag ut en godisbit på marken och går sedan åt andra hållet. När hunden kommer ikapp belönar jag vid mitt ben med leksak eller godis. Därefter kastar jag ut en ny godis och går åt andra hållet. Även här kan man utöka antal steg med tiden.
 
Allt eftersom han lärt sig har jag ökat svårighetsgraden, gått längre sträcka, tempoväxlingar, störningar, miljöer, svängar osv. 
 
Ett tag var han lite seg så han halkade efter. Då började jag kasta fram belöningen istället. När han ökade på tempot igen belönade jag vid benet. Att han halkade bak från första början tror jag beror på att jag belönade bakom mig själv utan att tänka på det (har för mig att någon påpekade det), så belöningsplaceringen är viktig!
 
Detta är något jag har tränat på var och varannan dag. Det är så enkelt att träna lite på promenaden, i hallen, träningsplanen, i stan - överallt! 
 
Något jag har kvar är att lägga på ett kommando. Det har jag fortfarande inte gjort, mest för att jag är rädd att göra fel. Jag ville ha ett perfekt fritt följ innan jag la på det. Men att få det helt perkfet är svårt, så nu har jag börjat introducera kommandot ändå. Jag tror dock det är mest för min egen skull för Mio går på min kroppshållning. 
 
Idag är det nog en av hans absoluta favoritövningar! 
 
Det finns säkert tusen andra sätt att lära in detta på och säkert sätt som är bättre. Bakåtmarch är ett som är ganska vanligt. Men som sagt, Mio är min lilla försökskanin och det som passar för honom kanske inte alls fungerar på någon annan hund. Jag är ändå väldigt nöjd med hur långt vi har kommit!
 
Hoppas det gav några tips på vägen!