Mio och Aslan

Skadade fötter, spår och annat
Aslan och jag har det bra här hemma i Jönköping. Vi har gått några enstaka långpromenader, men det har blivit på tok för lite promenader för min del framförallt. Aslan kommer ut ändå. Han har även fått ny frisyr om jag inte hunnit säga det! Nedan en bild från en av våra promenader vid Rocksjön!
 
 
Bristen på promenader för min del beror på att jag sedan över en månad tillbaka haft väldigt ont i en fot. Stortån har slutat fungera (kom i samband med en stukning av foten tror jag när jag blev omkullsprungen i en trappa av Aslan, men det har blivit värre efterhand), övre delen går inte att röra och tån överlag har betydligt mindre rörelseförmåga än den andra stortån. Det gör ont att belasta foten, går inte stå på tå, gör ont att röra tån det lilla det går. Gör ont i tån och strålar upp på ovansidan av foten.
  Var hos läkare i april som skickade mig till röntgen och ortoped. Han misstänkte att en sena var av/skadad på annat sätt. Ortopeden på akuten tittade på foten knappt en minut och avfärdade det hela som en inflammation och ingenting var brutet. Efter att ha ätit ipren tre gånger om dagen i 10 dagar hade det inte blivit ett dugg bättre, och det har bara blivit sämre sedan dess. Nu kan jag knappt gå alls längre och foten gör ont även när den inte är belastad/i rörelse. Sökte upp läkare igen. Även denna läkare kom fram till samma bedömning som den första läkaren gjorde - att en sena är av, alternativt att den kanske är sprucken/påväg att gå av. Hoppas verkligen inte att läkarna har rätt om att den är av, för då riskerar jag operation och gips i flera veckor. Det vill jag inte!!!
  Väntar i nuläget på en tid att få komma till ortoped igen (förra gången fick jag remiss till ortopedakuten där det var väldigt stressigt, men nu ville läkaren att någon skulle titta på mig som verkligen tog sig tid att gå igenom foten ordentligt, därav måste jag vänta). Vill inte gå mycket alls. Visst gör jag det, men det går inte fort och jag ångrar mig oftast en smula efteråt då foten inte går att använda resten av kvällen. 
 
 
Idag gick jag och Aslan runt dalen i sakta mak och passade på att träna "sidan" samt andra trix och kommandon. Det gick väldigt bra, Aslan var väldigt fokuserad och drog nästan ingenting! Aslan nu och Aslan för tre-fyra månader sedan är helt olika hundar. Nu är han så underbar! Älskar att träna, visst är fokusen sådär ibland, men 90% av tiden är han fokuserad och kan utan problem träna aktivt 20 minuter och hålla lågan uppe. Han lyssnar på det mesta jag ber honom om (förutom inkallningen då :P ). Vi har börjat utställningsträna lite, med stadga i stå och tandvisning. Går över förväntan! 
 
Visst är han snygg i sin nya frisyr! Och visst har han snygg färg!

Vi har även lagt ett spår för första gången på år känns det som. Han kom ihåg mer än jag trodde, och gjorde en klockren markering på en apport jag till och med glömt att jag lagt ut. Klantmatte! Känns ändå inte som att spår är Aslans grej. I draget lever han upp och springer näst intill runt i nirvana, men med spåret är han lite yvig och nästan lite slarvig.Sedan har vi gått alltför få spår det senaste, men det har ju sina anledningar. Dessutom är det så mycket att tänka på med spårlängd, apporter, vinklar, vegetationsbyten, vindriktning, liggtid.... När kursen är slut ska jag gå tillbaka och fortsätta med enbart raka medellånga spår med apporter. Och sedan utöka när jag känner att vi kan nivån vi är på.

Vi har även börjat träna på att bli borstade! Eller ja, Aslan får träna på det i alla fall. Han har alltid hatat att bli borstad, men nu de senaste gångerna HAR HAN LEGAT PÅ RYGG OCH SOVIT?!!!! Kört på klappa, borsta jättelöst, klappa, borsta, klappa borsta klappa borsta. Då har det fungerat över förväntan på hela kroppen!!!
Aslans åsikt om att bli borstad -->
 
Blev ett inläg med mycket text här, men så blir det ibland. Nu vet ni i alla fall att vi inte gått under jorden helt, vilket jag verkar göra mellan gångerna jag skriver ;) 

Ska  försöka bli bättre på att skriva om MH:t också, samt om att vi varit ute och dragit på våra kickbikes jag och Saga med hundarna!!! Stay tuned!!!

(sedan vill jag även säga att om ni vill låna några bilder från bloggen - kontakta oss och fråga först! Inte tillåtet att ta våra bilder utan tillstånd!)
/Fanny och Aslan
#1 - Paco

Oj vilken urgullig bild på Aslan som har börjat njuta av borstningen :) Så tråkigt att din stortå jäklas, hoppas dom kan fixa det nu när sommaren är på gång med allt det innebär av aktiviteter! Krya på dig!!