Mio och Aslan

Dubbla träningspass
Efter en hel veckas vila utan någon träning alls kände jag mig pigg på att träna igen! Glädjen hade försvunnit lite när var så mycket på en gång, men nu är vi tillbaka igen. Så imorse var vi uppe tidigt och tog ett träningspass i solen. Vi körde igenom nästan alla mästarskyltarna, och det gick mycket lättare än jag väntat. De allra flesta klarade han på båda sidorna direkt och några förstod han väldigt fort. Ett moment jag trodde vi skulle behöva träna en hel del på var sändande till kon. Men jag hade fel! Vi ställde bara upp och sedan sa jag kon och skickade honom vilket fungerade! Oväntat men kul! Visst kommer vi få träna på det för att det ska bli säkert, men det gick lättare än väntat. (När jag tänker efter har vi i och för sig tränat en hel del liknande saker, så det var ju inte helt nytt för honom...) Sidbytena kommer vi dock får träna lite mer på, likaså honnören! 
 
I rallyn finns det flera moment som jag ALDRIG tränar på. Detta gäller i princip alla skyltar med någon form av inkallning (sitt -spring ifrån - kalla in i fart, sitt-stå-lämna-kalla in osv.). Detsamma gäller alla sitt framför-ingång höger/vänster, där kör vi aldrig sitt efter. Detta är för att Mio kan saker som inkallning och sitt så bra att de alltid fungerar, även på en tävling. Men jag vill inte skapa en förväntan i att följa efter mig och förstöra stadga eller sätta sig efter moment. Därför har jag valt att inte träna på det. 
 
På eftermiddagen körde vi lite spår.Det är något vi inte har gjort så mycket, men Mio tycker att det är hur kul som helst! Idag blev det två spår, ett på kanske 200-250 meter med två vinklar i en hage, det andra var ca 150 m med en vinkel i högt gräs. Delvis går det ganska bra, men ibland är han helt ute och cyklar. Men huvudsaken är att han har roligt!
 
Spårstarten markerad med en liten flagga.
Mio och Albert väntar på att få jobba!