Mio och Aslan

Portisen som tävlingshund
Portisen är en ras som inte är så vanligt förekommande på tävlingsplanerna. Jag har träffat en portis på en tävling en gång, och det var Mios halvbror. Det är lite synd, för det är en ras med stor potential! Det fungerar till nästan allt - rally, lydnad, freestyle, bruks, agility, nosework, drag, jakthund, vattenarbete, räddning...ja listan kan göras lång! 

Det sägs att det är lite annorlunda att träna med en portis jämfört med en vanlig bruksras. Hur detta stämmer vet jag ju inte då jag bara tränat med Mio. Men ofta brukar man säga att det krävs lite humor då portisen kan vara en riktig clown som gärna gör på sitt eget sätt! 
 
Fördelar och nackdelar med att ha en portis som tävlingshund
+ Har mycket "will to please".
+ Lär sig snabbt.
+ Mycket arbetsvilja
+ Mycket energi och motor!
+ Rolig att arbeta med, man vet aldrig vad de hittar på!
+ Envisa
+ Fungerar till det mesta!
 
 
- Tröttnar ganska fort när de tycker att de kan något (enligt vissa). Därför kan man behöva vara lite påhittig och variera träningen istället för att nöta detaljer. (Stämmer inte in på Mio)
- Kan bli för mycket energi, vissa hundar kan ha svårt att ha fyra tassar i marken samtidigt!
- Kan vara lite flamsiga, framför allt under de första åren.
- Lär sig fort på gott och ont...
 
Detta bygger främst på min egen erfarenhet av rasen, men även lite som andra har berättat.
 
Totalt sett skulle jag säga att det är en ras med stor potential för tävlingsbanorna! Innan jag skaffade portis fick jag bilden av att det var svårt att komma långt med dem, bla för att dem kunde vara flamsiga. Den bilden har ändrats helt! Idag skulle jag inte tveka för att rekommendera rasen till någon som har höga mål i tävling. Gillar du att träna med din portis kan du komma hur långt som helst!