Mio och Aslan

Agilitydebut!
Igår var vi på våran första agilitytävling någonsin! Inofficiell cup på stockholms hundsportcentrum. Med tanke på att vi bara sett agilityhinder två gånger på ca tre månader var det spännande att se hur mycket som satt kvar! 
 
Första tävlingen var blåbärsklass (bara tunnlar och hinder, för hundar som inte fått någon pinne officiellt).
Det kändes som en rolig och lite utmanande bana (framför allt för mig, måste ju komma ihåg den!). Men Mio ar så himla duktig! Vi hade en liten miss mellan 8 och 9 för att jag inte gjorde det bytet jag tänkt från början, men det löste sig. Så när vi kom till sista raksträckan var vi felfria! Men det är ju inte slut då... Mio rev både 16 och 17... Han har en tendens att hoppa lite tidigt, så då kom han fel även på 17.. Synd, men är riktigt stolt! Vi kom ju igenom de svåraste bitarna! 
 
Totalt 10 fel, 33,47 sekunder räckte till en 9:e plats!
 
Sedan hade vi en ganska lång väntan tills nästa bana, så vi gick lite promenader, pratade med andra portisar och myste. Mio var jätteduktig! Han bryr sig inte om alla andra hundar och människor. Så fort vi går någonstans går han i princip fot och håller kontakt med mig. 
Sedan var det dags för öppenklass (för alla hundar, motsvarar klass 2 hoppbana). Detta var verkligen en utmanande bana för både mig och Mio! Svår att komma ihåg och kombinationer som Mio inte har tränat på länge... Muren har vi knappt kört alls och det var flera luriga kombinationer där det var lätt att ta fel hinder. Dessutom var slalomet från "fel håll" för oss. Han kan det på båda hållen, men har lättare för när jag går på den andra sidan. Att köra 12 pinnar slalom i en bana har han aldrig klarat innan... 
Mio överraskade stort! Trots mattes mycket vimsiga handling satte han banan väldigt bra! Dessutom kom jag ihåg banan! Men det mest överraskande var nog att han klarade slalomet! Jag blev så glad och chockad att jag glömde skicka honom till nästa hinder, så där fick vi en vägran. Sedan rev han något i slutet också, minns inte exakt. Men han var helt fantastiskt duktig!
 
Där slutade vi på 20 fel, 55,22 sekunder och en 4:e plats!
 
Vi hade en jätterolig dag och suget efter att köra mer agility har blivit ännu större! Så himla roligt!
 
 
#1 - Maria

Vad duktiga ni var! Även kul att träffa andra portisar på en agilitytävling. Ses snart igen :-)/ Maria o Soya o Myrra