Mio och Aslan

Debut i klass II
Idag har vi varit iväg på en lång tävlingsdag. Det var vår debut i freestyle klass II och heelwork to music klass II. Jag har känt att vi inte var riktigt redo för något av dem. Heelworken hade jag litet hopp om, men freestylen kändes katastrof. Där var planen att gå in och köra en liten bit och sedan belöna på planen (alltså diska oss). En chans att belöna upp tävlingssituationen. Vi har ju trots allt tränat väldigt lite inför detta! (ca 2,5 v).
 
Eftersom vi har haft lite problem med att jag tappar honom i starterna la vi om våra startrutiner helt idag. Han fick vara med hela tiden och träna passivitet istället för att sitta i buren. Jag vet inte om min egen inställning spelade roll också... jag hade inga större förhoppningar för dagen och var därför inte speciellt nervös själv. Vi skulle bara ha riktigt kul och få ett kvitto på hur långt vi har kommit. Jag vet ju inte riktigt vad som krävs i ett klass 2 program. 
 
Först ut var HtM. Jag fick med mig honom från start men tyvärr gick han upp i ljud ganska snabbt vilket gjorde att vi tappade lite i position. Men det kändes ändå bra! Jag var nöjd med hans insats (bortsett från ljudet)!
 
I freestylen hade jag inget hopp, ljudar han i heelworken ljudar han garanterat i freestylen! Jag vet inte vad som hände - super kontakt in på planen och han kör hela programmet nästan helt utan ljud! Visst var det lite missar här och där då jag inte är helt säker på programmet själv, men WOW! Han gjorde det så mycket bättre än jag ens kunde drömma om! Enormt stolt över honom! 
 
Så totalt: känslan efter programmen var bra! Vi hade haft kul tillsammans, bra starter och kom igenom båda programmen! Tyvärr räckte inte poängen riktigt, vi hamnade retliga 0,2p och 0,3p under uppflytt. Men för mig spelar det ingen roll, känslan som vi hade idag har vi inte haft på länge! 
 
I freestylen fick vi 22,75 poäng. (7.30; 7,50; 7,95).
"Fina snurrar och tassarbete bakom din rygg! Skulle önska fler svårigheter för högre poäng"/Janna Nordin
"Riktigt bra tolkning av musik!"/Johanna Mamrelund
 
I heelworken fick vi 22,55 poäng. (7,20; 7,50; 7,85)
"Snygg kyss! Härlig tolkning. Vill se fler positioner/att du visar fler riktningar i de positioner du visar"/ Kerstin Eklund
"Tyvärr var hunden lite gnällig idag villket ger avdrag i precition och sammarbete. Ett fint program som passar er, fina sidosteg :)"/ Siri Myhre
 
Alla kategorier låg som sagt över gränsen (7,5) utom i kategorin precision och samarbete. Men nu vet vi vad vi ska jobba vidare på, det var lite för lätt!