Mio och Aslan

Aslans planer för 2016!
Nytt år, nystart och nya tag! Tycker det är skönt med nytt år. Man får en chans att börja om på nytt, det känns välbehövligt efter alla onyttigheter som ätits under jul. Är så trött på godis, läsk och sötsaker att jag aldrig vill se dem igen! Inte på några dagar i alla fall ;) Ska börja träna igen och redan kommit igång bra, foten är inte återställd än, snart ett år efter att jag skadade den, men sjukvården är verkligen förstående och tar mina problem på allvar, så det går framåt! Skolan flyter också på, redan läst ett halvår till F-3-lärare!
 
 
Hur som helst, jag och Aslan har ett par mål för 2016, ska bli spännande att se mot slutet av året hur det gått!
 
Allmänt
Mål: Kunna arbeta lös på tränings-och tävlingsplan. Gick ju en inkallnings/vara-lös-kurs i höstas, så vi har redskapen, nu gäller det bara att träna på! Att detta fungerar är A och O för att många av våra andra mål i år ska kunna uppfyllas.
 
Lydnad
Mål: Jag vill gå en lydnadskurs under året. Vi har ju tagit en titel i rallyn, men känner att jag vill gå på den riktiga lydnaden också.
 
Mål: Jag vill tävla minst en gång i lydnad under året.
 
Rallylydnad
Mål: Jag vill fortsätta tävla i rallylydnaden, i alla fall en gång till i nybörjare och sedan gå upp och tävla minst en gång i fortsättningsklass.
 
Drag
Mål: Jag och Aslan ska fortsätta träna i draget, och hoppas på att hinna med en dragtävling under våren och en under hösten, det vill säga två dragtävlingar under 2016.
 
Spår
Mål: Jag vill börja ta upp spåret mer igen. Vi gick ju spårkurs våren 2015, men pga foten har spårandet dött ut och vi är ganska rimrostiga nu. Men jag tycker att spåret är en väldigt bra aktivitet, så det ska vi försöka ta upp igen!
 
HtM/ Freestyle
Mål: fortsätta jobba på vårat heelwork-program. Vi har redan ett program sedan i somras, bara att vi måste finslipa det mer, kunna jobba lös osv. Tror dock inte det blir någon tävling i HtM under året.
 
Utställning
Ska åka på minst två inoff utställningar i år som det ser ut nu, en i Nässjö den 18 april och en i Jönköping 1 maj. Sparar ut pälsen sedan början av december, vilket innebär att han kommer ha ca 5 månaders utväxt när det är dags. Ska bli spännande att se vad de säger den här gången! Sedan får vi se om det blir någon utställning under sommaren/hösten, beror på hur länge jag orkar spara pälsen. Den har faktiskt blivit lättare att sköta ju längre den har blivit! På öronen är pälsen ca 10-12cm nu, de var jättetoviga ett tag så trodde jag skulle bli tvungen att klippa ner dem, men det behövdes inte, tovorna gick förvånansvärt lätt att reda ut! Aslan är suuupersnygg nu, men kan ändå inte sluta längta tills jag får portisklippa honom, bara ha en halv hund att borsta och en mjuk portisrumpa att klappa på :P Aslan har alltid hatat att bli borstad, men sedan jag började använda karda istället för kam och borste har det gått sååå mycket bättre!!!
   Hoppas även att han kan bli vit under året, eller åtminstone mycket ljusare, skulle vara sååå snyggt! I somras var han helt vit på huvudet, men blivit lite gråare igen nu under vintern, så hoppas solen kommer tidigt och bleker pälsen på honom.
 
 
 /Fanny och Aslan