Mio och Aslan

Nytt foder på G!
Har säkert skrivit det tidigare, men har haft svårt att få upp Aslan i vikt. Det senaste året har han knappt lagt på sig 2-3hg. På ett helt år. Han väger nu ca 21.5 - 22 kg till sina 56cm. Inom rasstandarden, men jag vill ha upp honom minst 2-3kg till, så man slipper känna ryggrad och höftben när man klappar honom. Brukar ibland jämföra honom med tjuren Ferdinands mamma på julafton.

Han hade Robur som liten, men var väldigt dålig i magen av det. Bytte till Royal Canin, blev bra direkt och RC har fungerat utmärkt sedan dess, inga gaser och bra konsistens på avföringen! Övergick till vuxenfoder (även detta RC), men då kändes det nästan som att han gick ner i vikt (lägre energiinnehåll i vuxenfodret jämfört med valpfodret). När vi ögonlyste Mio i somras rådfrågade jag veterinären som rekomenderade valpfoder igen. Hon tyckte att man för hanar skulle ha valpfoder tills de var 15 månader. Så vi köpte valpfoder igen och han har ätit det sedan dess. 

Det har hjälpt, men inte så mycket som jag vill. Dessutom är han snart 2 år, så vill inte fortsätta med valpfoder längre. Är verkligen ingen expert på foder, så jag lade ut en fråga på ett facebookforum och bad om råd gällande tillskott, fodersorter eller andra bra tips för att få upp sin hund i vikt.
 
Jag blev då tipsad om fodret High Energy Professional 32/24 , ett foder jag aldrig hört talas om förut, men ju mer jag läste desto bättre kändes det. Läst igenom ett hundratal recensioner på flera olika sidor och hittade bara två stycken som haft negativa erfarenheter (en hund som blivit dålig i magen och en som fått klåda). För övrigt enbart positiva kommentarer. Både kräsna hundar har älskat det och det hade varit bra för just viktuppgång! Det är dessutom ett svensktillverkat foder, vilket jag gillar mycket!
 


Jag vågade inte köpa en 15kg-säck direkt, så jag började med en 4kg-säck (köpte min på Animail men enligt rykte finns detta märke på foder även hos Granngården). Animail levererar direkt hem till dörren, skönt!
 
Får förhoppningsvis hem fodret i nästa vecka och ska genast börja blanda ut det med Aslans vanliga foder. Går det bra med övergången och han inte blir dålig i magen ska jag köpa en stor säck.Hoppas på att få se en viktuppgång, och inom en inte alltför snar framtid en rund och fin portisrumpa utan uppstickande höftben, kommer bli supersnyggt med portisklippningen han snart kommer få!

Uppföljning på hur det går utlovas! 
/Fanny