Mio och Aslan

Aslans debut i lydnad!
Idag har jag och min stjärna debuterat i lydnadens startklass, mest för att se hur vi ligger till. Fick en tuff start då vi var först ut i klassen och fick köra efter att övriga klasser var klara, och typiskt nog satte sig en av hundarna i klass 1 och kissade på planen precis innan vi gick in, så linförigheten var ett enda stort nosande och vi nollade momentet, och totalt på olika moment samt helheten fick vi över 30 poängs avdrag för ljudande (framförallt startskall). MEN - trots att vi i princip inte tränat någonting alls det senaste pga olika orsaker drog vi ihop 116 poäng. Helhetsbetyget var trots avdrag för ljudandet ett av de högsta helhetsbetygen för alla hundar, i alla klasser, på hela dagen). Han satte full pott på fjärren. Han stannade på planen, vilket var dagens mål. Han kunde genomföra alla moment utan belöning mellan, något han aldrig gjort förut. Vi hade jättekul, trots att jag var enormt nervös. Domaren kom fram efter tävlingen och berömde mig för vilken arbetsvillig, glad och motiverad hund jag hade och sa att han har en enorm potential, och gav många tips om hur man kunde träna bort ljudandet. Även flera av de andra deltagarna kom fram efteråt och berömde mig för Aslans fokus, arbetsvillighet och glädje. Vi har definitivt fått mersmak och nu ska vi börja träna på allvar. Kan han så här bra utan någon vidare träning, tänk då hur långt vi kan nå om vi satsar på allvar! Världens bästa hund, min älskade Aslan!
 
/Fanny