Mio och Aslan

Året som gått med Mio samt planer för 2017
Hundmässigt känns det skönt att 2016 är över, det blev inte alls som jag hoppats...
 
I början av året skulle Mio och Asta bli föräldrar! Vi hoppades verkligen på denna kullen, jag och Ylva. Jag skulle ta en valp själv var tanken. Men det blev tyvärr ingen parning... Vi hoppades istället på att det skulle gå bättre i augusti då vi tänkte göra ett nytt försök. När det äntligen var dags för ett nytt försök med valpkullen visade det sig att Asta fått juvertumörer så det blev tyvärr inställt... så det blev inga valpar i år.
 
Tyvärr blev Mio mer påverkad av löptikar än jag väntat mig. Min kille som sällan brytt sig om löptikar tidigare blev plötsligt väldigt intresserad! Efter detta sprack vår bubbla helt och Mio tappade den fina kontakt han haft och spårade hellre löptikar när vi var och tävlade. Vi har båda hamnat helt ur balans och jag minns knappt hur många tävlingar i ffa rallylydnad som vi har avbrutit. Både tränings och tävlingssuget har varit långt borta och därför har ett par av sporterna legat på is till och från under året. Även utanför tävlingsbanan har vi dragit ojämnt och vi har nog en bra bit kvar för att hitta tillbaka till glädjen med träningen igen.
Något roligare är att agilityn har kommit igång på allvar! Det är sporten som fungerar för oss just nu och där vi bara har roligt. Tyvärr har inte slalomet fungerat under året, men det är bara att träna vidare på. Ett nollat lopp har det i alla fall blivit!
 
Nose Work trodde jag inte skulle vara Mios grej, men det visade sig vara något han verkligen gillar! Så det kanske det blir mer av framöver... 
 
Men även om året inte har blivit som jag hoppats har vi ändå haft ett bra år ihop! Efter mycket kämpande fick vi titeln RLD M, det blev en 4:e plats på U-SM i freestyle med nytt personbästa,vi kvalade till AFC och avslutade sedan tävlingsåret med vinst i FS 2 med uppflytt. Så trots ett år med mycket svackor så har det absolut haft sina ljusglimtar!
 
Planer för 2017
För 2017 har jag inte satt upp några specifika mål över huvud taget. Vi ska jobba på att ha roligt tillsammans och hitta tillbaka till träningsglädjen och våran bubbla igen! Sedan får vi se vart vägen leder oss...:)