Mio och Aslan

Rallylydnad!
Började lite med rallylydnad idag! Har skrivit ut och plastat in visitkortsskyltarna för nybörjarklassen. Dem har jag hittat här :

 
Har bara kört lite med honom en gång innan med några av skyltarna. Idag gick jag igenom alla för att se vad det var, vad han har lätt för och vad vi behöver träna mer på. Börjar att köra en skylt i taget och tänker sedan sätta ihop fler och fler i sekvenser. Just nu klarar han 25 av de 30 skyltarna helt okej! De flesta bygger ju mest på fotgående/följsamhet vilket inte är svårt när man kör dem ensamma. Jag har inte lyckats lära honom stå, så den skylten kan han inte. Även ingång från höger sida är svårt (från sittande framifrån - gå runt bakom). Han är van att gå på vänster sida. Läggande under gång är också knepigt och vi har bara börjat lite smått. Men har ingen brådska, han är ju inte så gammal än! 

Har lite att jobba på när det gäller läggande. Ligg och stanna är inget problem, men att få honom att inte sätta sig upp när jag ska ställa mig bredvid honom på tillbakavägen - det är svårare! Har någon tips på hur man kan göra så tar jag tacksamt emot det! :)

Lite andra kul saker som har hänt:
Idag hoppade han in i bilen SJÄLV! Det har aldrig hänt innan! Det var i bilen utan koffert så han siter med säkerhetsbälte i baksätet. Där dög det att hoppa in själv! Jag blev både förvånad och glad!
 
 
Nu når han även upp till vattenkranen själv utan pallen. Men jag måste lyfta upp framtassarna för han har inte fattat att han faktiskt når upp utan min hjälp. Han är större än han tror! Men fortfarande min lilla knähund.