Mio och Aslan

Året som gått med Mio
Vi hade många planer inför år 2014! (länk till inlägget här --> http://minmio.webblogg.se/2014/january/planer-for-2014.html ) Här kommer en liten sammanfattning av våra mål och hur det har gått!
 
En stor punkt för året var såklart höftledsröntgen! Både spännande och väldigt nervöst! Tillslut blev det äntligen av, på Söderköpings artroklinik. Efter det han vi knappt vänta i ett dygn innan resultatet var ute - HD B och ED 0!
Under hösten blev det även dags för MH. Detta var mitt första MH och det var hur spännande som helst! Vi filmade hela MHt, filmer finns här --> http://minmio.webblogg.se/2014/september/mios-mh-2.html
Jag ville gå några kurser under året, var bland annat sugen på rally och lydnad. Jag har hunnit med både och - under våren blev det en fortsättningskurs och en rallykurs, på hösten gick vi en lydnadskurs.
Dessutom blev han ju ganska duktig på rally! Redan i slutet av augusti kunde han titulera sig RLD N med tre resultat på 86, 87 och 99 poäng samt en 2:a plats! Ytterligare en tävling i nybörjarklass blev det, för att det är kul, då med 93 poäng. Samtidigt hade vi tränat på fortsättningsskyltar så under hösten blev det tre tävlingar i fortsättningsklass, 70, 95 och 57 p. 
 
Agilityn har fått vänta lite, men en kurs är inplanerad till början av januari! Ska bli superkul! Mina tankar på viltspår har jag nästan lagt ner helt. Mio är inte rätt hund för det, han har inget större spårintresse över huvud taget. Jag har gjort flertalet försök men har kommit fram till att han tycker det är kul med lite leksakssök på aktiveringsnivå men inte så mycket mer än så. En engångs freestylekurs blev det också, men Mio satt och pep nästan hela tiden så där fick vi inte mycket gjort...
 
Tolka på skidor testade vi i fjällen och det visade sig vara en riktig höjdare! När snön smälte gjorde vi detsamma fast på inlines. Superkul men kanske lite större skaderisk för min del.
På tal om snö så fick jag lära mig det här med snöklumpar den hårda vägen - genom att bära hem Mio...
Vattenarbetet har gått framåt! Vi har mest tränat på säkerheten i vattnet, tidigare var han lite tveksam mot att simma. I slutet av sommaren apporterade han med glädje! Tyvärr har vi inte haft någon möjlighet att vara med på varken vattenläger eller prov, så det kvarstår till kommande år!
På utställningsfronten har vi haft fullt upp! I februari blev han av med hälften av sitt lurv för att sedan vara med på fyra inofficiella utställningar under våren med resultatet BIG4, BIM, BIG2 och BIG3.
Därefter blev det dags för de officiella. Även där gick det riktigt bra! Excellent och 2:a juniorhane samt excellent och 3:e juniorhane. Dagen efter rök resten av pälsen och några fler utställningar har det inte blivit. Idag är han en lurvboll igen, nästan likadan som han var för ett år sedan!
Mio med alla sina rosetter.
Under början av sommaren blev familjen utökad med Aslan! Superkul till en början, men sedan insåg Mio att han var väldigt jobbig. Han hängde ju i öronen och svansen hela tiden! Men han vande sig snabbt och de blev bästa kompisar.
När hösten kom blev det som jag hoppats - jag kom in på veterinär i Uppsala! Därmed fick jag och Mio flytta till nordligare breddgrader. Cykling har vi börjat med och likaså har vi sprungit en del. Han har även fått många nya kompisar!
 
Detta var det som fanns med från förra året. Utöver detta kan jag säga att han har mognat något enormt! I våras var han en liten slyngel med bomull i öronen. Han hade alltid lina på sig när vi gick i skogen och han hade vissa problem med att rida på tikar. Han tuggade fortfarande på saker och krafsade på dörrar när han ville dricka vatten.
Idag tuggar han aldrig på något, pussar bara på sina favoritgosedjur, han går nästan alltid lös och är lyhörd. Träning är det bästa han vet!
 
Mios relation från sängen har också förändrats - från att aldrig få sätta sin tass i den till att sova där jämt! Det var den regeln det...
 
Vi har även firat Sacco som fyllde 11 år.
Tyvärr har vi även fått säga hejdå till Wippi som gick bort i början av hösten. Henne har Mio haft så mycket kul med!
Det har varit ett spännande och händelserikt år. Mios utveckling har varit häftig att följa! Jag har stora planer för nästa år, får se om vi hinner med allt!
 
Snön kom lagom till jul, så då fick vi två riktigt lyckliga hundar!
Gott nytt år!
#1 - Paco

Tack för den fina årskrönikan och dom underbara bilderna! Jag älskar hur Mio är en sån duktig draghund med skidorna och bilden med isklumparna är helt fantastisk, GOTT NYTT ÅR!