Mio och Aslan

Liten hint om framtiden
Det börjar hända saker nu vad gäller lillkillen Aslan. Än så länge vill jag inte skriva ut något här mer än att jag är extremt lyckligt lottad och haft stor tur!
/Fanny
#1 - Bella o Matilda

Men guuud har valpkullen kommit? du får lägga ut massor av bilder när du kommer att hälsa på vid 4 veckors ålder :D Blev det en brun?

Svar: Ja, valpkullen är född och det blir en brun! Hur lycklig som helst! Bilder kommer absolut komma upp när vi hälsat på! :)
Mio

#2 - Varför valde ni hanhund? På Mio också? :)

Varför valde ni hanhund? På Mio också? :)

Svar: Vår erfarenhet är att hanar är jämnare i humöret, lekfulla längre upp i åren, inte lika "tjuriga" som tikar men "flamsigare", man slipper löp och skendräktighet plus att de är lite större. Just portistikar är i minsta laget.
Dessutom hade det varit jobbigare att få hem en tik än en hanhund då Mio hittills fungerat bättre med hanar.

Självklart gillar jag tikar med, men vill inte ha någon själv som det ser ut idag. :)
Mio

#3 - Bella o Matilda

Ok, jag har nästan alltid haft tik och tycker dom är underbara :) Många som jag har träffat och skaffat hanhund som första hund tycker oftas att dom är väldigt jobbiga bland både tikar och hanar för att dom ska visa dominans och att dom vill para sig med varje tik dom möter, tror det kan uppkomma snart för er om det inte redan har gjort. Kan hålla med om att tikar blir sur i hög ålder runt 12 kanske men har själv inte varit med om det. Fats det där med lekfullare upp i åldern håller jag inte med i tycker snarare att ju högre upp hanar kommer i ålder desto mer "gubbiga" blir dom... :) Löpet har JAG inga problem med alls för att i övrigt är dom ju lätta att hantera, medans hanar är mer bångstyriga och ja... falmsigare. Det är vad min erfarenhet är då jag har Enzo och känner mycket hanhundar. Men visst det finns plus och minus med båda könen :) och om ni tycker att hanar passar er bra och är lätthanterliga så självklart ska ni gå på en hanhund :D Vad roligt att det blev en brun förresten :)

Svar: Det var Frida som svarade på förra :P Har märkt att vi aldrig skriver under med namn när vi svarar på kommentarer, kan bli lite ihopblandat då ;)
Haha jag tror det finns två läger - hanhundslägret och tiklägret, vissa föredrar det ena och vissa föredrar det andra ;) Vi har väldigt olika erfarenheter/uppfattningar då jag på inget sätt känner igen de saker du beskriver om hanhundar och tikar, men vi har inte träffat samma hundar och individer är ju olika :)

Den egentligen enda anledningen till att jag väljer bort tikar är löpen. Jag vill kunna vara på alla brukshundklubbens fyra planer (löptikar får bara vara på en av dem) och träna året om, umgås med mina vänner med hanhund året runt då båda hundarna är med (majoriteten av mina vänner har hanhund/ar), slippa lämna bort en av hundarna vid löp (jag och Frida kommer kanske bo ihop även när vi studerar) osv. Om tiken dessutom skulle drabbas av skendräktighet några veckor efter varje löp skulle det bli ännu jobbigare. Sedan gillar jag hanarnas lite flamsiga sätt :)

Men jag kan absolut tänka mig en tik i framtiden, jag gillar tikar! Som min livssituation ser ut nu och ett par år framöver passar en hanhund bäst med tanke på vad jag vill göra, men om några år när det är dags för nästa hund kan situationen vara annorlunda. Då kan en tik mycket väl vara ett mer rätt val för mig :)

Jaa, jag är hur glad som helst! Brunt är ju snyggast ;)
/Fanny
Mio