Mio och Aslan

Träning!
Igår var vi ute en sväng och körde lite stationsträning. Vi missade ju kursen sist så nu får vi ta igen det! Mio är jätteduktig! Dock var det nog lite tidigt för honom då det går ganska långsamt... Fritt följ är något vi måste jobba en hel del på nu, han sackar lätt efter och det går segt.
 
Men i övrigt är han duktig! Han gör som jag säger och jag tränar numera med honom lös allt som oftast. I sättande är vi uppe i 3 minuter nu. Avstånd är inte heller något problem. Är mycket nöjd!

Nu ikväll har vi varit uppe på måndagsträningen. Det var tre veckor sedan sist då det inte har varit någon rally senaste veckorna. Men idag blev det av! Vi var dock bara två stycken, jag och en instruktör. Men jag klagar inte! Privatträning är ju inte helt dumt! Vi ska dessutom gå kurs för henne senare i maj. Mio var på sitt bästa träningshumör idag och var mycket kontaktsökande och arbetsvillig. Vi klarade en hel nybörjarbana på 12 skyltar utan problem! Visst finns det massor att slipa på, men vi tar oss i alla fall igenom. Det känns skönt inför tävlingen om en vecka.

Mio klarade även kanske ett av sina längsta "sitt-stanna". Jag tog ingen tid och det var inte lydnadsmässigt, men jag var enormt stolt över honom! Jag skulle torrgå banan och hade ingenstans att sätta fast honom så jag chansade på att sätta honom, trots att den andra hunden också var lös och satt tre meter bort. Jag kunde gå hela banan i lugn och ro, Mio ställde sig upp en gång men satte sig igen när jag sa till. Den andra hunden brydde han sig inte om. 

Utöver detta blev det även mycket passivitetsträning. Det klarar han också helt ok även om han tittar på mig med sina snällaste ögon i hopp om att få jobba istället. Men visst, han lyckas inte jämt, när det var en mycket söt tik bredvid glömde han allt vad passivitet var och övade istället sin sångröst lite...