Mio och Aslan

Bakslag i träningen...
Vår första lydnadstävling närmar sig snabbare än jag vill. Inför denna tävling är inte tanken att få 1:a pris utan det är mest för att få känna på hur det är att tävla. Jag vet att alla moment inte är perfekta ännu, men jag vill ha något mål att jobba mot!
 
Men vi har ett moment som har känts väldigt bra - platsen. Sitter inte den så tänker jag inte gå ut på en tävling och lägga honom. Vi har tränat på det flera gånger varje dag ett bra tag nu och han har klarat det med både störningar och längre tider. Två minuter ska inte vara något problem. Så var det fram tills jag klippte honom. Sedan började han krångla lite, vet inte om han fryser eller vad det beror på men han ligger ofta och darrar och det känns inte helt säkert. Framförallt när det är blött ute eller när det är kyligt. Idag var vi iväg och tränade på brukshundklubben och det gick inte alls som jag hoppats på. Han har i princip aldrig satt sig upp under en plats tidigare, så det var helt oväntat att han gjorde det nu! Så nu blir det hårdträning framöver och sedan får vi se hur det går med tävlingen. Vi har dessutom en tenta någon dag efter så det beror ganska mycket på hur jag ligger till med plugget också. Oavsett hur det blir så ska vi träna mer på lydnaden framöver. Jag har lätt att lägga den åt sidan då de andra sporterna känns roligare just nu. I lydnaden har vi kommit till detaljpill vilket inte är lika roligt då framstegen inte blir lika synliga. Men vi ska kämpa på!
 
Inkallningsträning!
Fritt följ