Mio och Aslan

Återblick över Aslans år 2015
Passade på att läsa tillbaka om vilka mål jag och Aslan hade för år 2015. Här har jag sammanställt en liten återblick över vad vi hade för mål för året samt hur det gick! Målen är skrivna den 3 januari 2015.
  • Mål 2015: Ska gå en rallylydnadskurs till våren. För att ha ett mål att sikta mot kommer jag anmäla mig till min första rallylydnadstävling i april/maj, oavsett om jag gått kurs eller inte. Tills dess kommer jag och Aslan ligga i hårdträning vad gäller rallyn, framförallt med störningar. Han har inga problem med skyltarna, men så fort det händer saker runt omkring glömmer han bort mycket han lärt sig, drar i kopplet, går med nosen i backen etc etc. Vårt största mål med första tävlingen är dock inte att placera oss, utan att ha ett mål att kämpa mot och att ha roligt! Jag hoppas ändå på att kunna ta vår första rallytitel RLDN under året.
    Återblick: Jag och Aslan gick aldrig någon rallylydnadskurs. Någon rallytävling blev det inte heller i april/maj. Vi var anmälda till en, men hoppade av dagen innan, jag kände att vi inte var redo. På sommaren var vi på klubbläger där vi hade tre heldagar med rally, rally och mer rally. Efter detta kändes det så mycket bättre, och vi anmälde oss till vår första tävling som ägde rum den 15 augusti i Mariestad. Vi åkte därifrån med två godkända resultat. Ena starten fick vi 88 poäng. Hade han inte glömt bort "stå"-kommandot precis innan vi gick in på plan hade vi fått 98 poäng och vinst. Nu blev det inte så, men är sååå stolt ändå! Jag vet ju att han kan! Lite senare i Augusti hade vi tävling på hemmaplan, där vi fick en start som låg precis under godkänt och en start med godkänt. Därmed tog vi vår första titel RLD N i augusti!!! Målet uppfylldes
 
 
  • Mål 2015: HD och ED-röntgen väntar i Juni, då har Aslan hunnit bli ett år och tre månader, vilket känns rätt lagom. Precis som Frida kommer jag röntga i Söderköping på Artrokliniken.
    Återblick: Röntgen genomfördes i Söderköping, och Aslan fick resultaten HD A och ED 0 (UA) :D Målet uppfylldes
 

  • Mål 2015: MH-test framåt augusti/september när Aslan hunnit bli ca 1 år och 6 månader så att han hunnit mogna så mycket som möjligt. Ska bli spännande att se hur han reagerar, ska skriva ner vad jag tror att han kommer få, så får vi se sedan hur nära jag kom i mina gissningar om hans reaktioner ;)
    Återblick: MH-testet genomfördes, dock blev det redan i april. Detta gjorde ändå inget. Han sprang MYCKET och när han redan på andra momentet började springa varv efter varv på planen och vägra komma tillbaka trodde jag att det var kört. Men efter ett par moment skärpte han till sig och det gick riktigt bra, betydligt bättre än väntat! Testledaren var imponerad över vilken trevlig, stabil hund jag hade. Ointresserad av människor, men det behöver ju inte vara negativt.Inga kvarstående rädslor och 2:a på skott! Målet uppfylldes
 
  • Mål 2015: Vi vill under året börja med drag då jag tror att Aslan kan tycka att det är väldigt roligt. Framförallt canicross, men kanske även lite på skidor och eventuellt cykel. Vi får se lite, saknar utrustning och har föräldrarna emot mig på den här punkten. De tror att Aslan kan bli farlig i dragsammanhang eftersom han är så snabb, stark och kanske plötsligt får för sig att sticka iväg på ett spår. Jag kommer i alla fall börja jobba på att lära Aslan höger, vänster, framåt och stanna.
    Återblick: Detta är ganska kul att läsa! Föräldrarna ändrade sig helt. Jag började med Canicross, men när jag testat på att dra med Sagas och Hailiys kickbike dröjde det inte länge innan jag skaffade mig en egen kickbike (en Kickbike Cross Max 20D+L köpt hos Charlotta Lundgren, återförsäljare). Som sele köpte jag en Zero DC Faster. Superbra modell, men tog säkert tre månader att få den, var massa strul. Som tur var hade jag inte betalat i förhand eftersom jag lusläste köpvillkoren (där det stod olika mot vad som stod på sidan - att jag måste betala i samband med beställningen - och jag kunde hänvisa till detta och kräva att få betala i efterskott). Men när jag väl hade all utrustning föll allt på plats. Aslan ÄLSKAR draget, det är hans absoluta favoritsport!
      Att jag skadade foten bidrog till att införskaffandet av kickbiken snabbade på när jag inte kunde springa längre. Jag ville egentligen tävla under hösten eftersom Aslan snabbt förstod framåt, höger, vänster och stanna och är SÅ fokuserad i draget! MEN eftersom han är vaccinerad någon vecka före ettårsdagen gäller den inte. Svenska dragsportsförbundet har nämligen regler som säger att ettårsvaccinationen måste göras EFTER ettårsdagen, annars är den inte giltig. Detta visste varken jag eller veterinären om. Eftersom jag inte ville vaccinera Aslan dubbelt samma år får vi vänta med tävlandet tills nästa år. Det gör oss inte något, vi behöver träna mer, och träna upp konditionen. Målet uppfylldes
 
 
 
  • Mål 2015: Eventuellt en fortsättningskurs
    Återblick: Jag hade anmält mig till en fortsättningskurs under hösten, men det fungerade inte med skolan så hoppade av innan kursen började. När det nu i december kom ut en ny fortsättningskurs och läste på vad som ingick insåg jag att vi kommit för långt för en fortsättningskurs, vi behöver mer utmaning än så. Därför blir det ingen fortsättningskurs för oss! Målet uppfylldes inte.
  • Mål 2015: Om höfterna visar sig fria börjar vi med agility till sommaren.
    Återblick: Eftersom jag skadade foten i februari/mars och hoppade på kryckor från början av juni och inte fick/kunde gå mer än 5-minuterspromenader blev det ingen agility för oss i år. Vi försökte någon gång mot slutet av sommaren, men då det är mycket fåglar på agilityplan stack Aslan efter dem så fort han blev lös och sedan kunde det ta upp till 10 minuter att fånga in honom igen. Målet uppfylldes inte.
  • Mål 2015: Eventuellt en del vattenarbete av något slag.
    Återblick: Eftersom årets sommar mer kunnat liknas vid en vinter har det inte blivit särskilt mycket bad. Ändå har vi kommit iväg några gånger och badat. Eller ja, jag har mest stått på stranden medan Aslan badat. Han ÄLSKAR att simma efter apporter, skulle kunna göra det i timmar. Och han simmar FORT. Mitt stora problem i vattenarbetet kommer vara att kunna simma jämsides med honom. Han är nämligen minst dubbelt så snabb som jag, något vi fick erfara i somras när vi var på ett hundbad och Aslan började simma mot "Människostranden" 100 meter bort. Vi var flera personer som fick jaga honom och slutligen fick en av oss tag på kopplet som släpade efter honom när han saktade in lite. Tur det, annars hade han härjat runt så det stod härliga till på stranden :P Målet uppfylldes delvis.
 
 
  • Mål 2015: Kanske kanske delta på ungdoms-sm i rallylydnad, får se lite. Det beror på hur det går för oss i rallyn för övrigt, samt om jag kan resa dit.
    Återblick: Eftersom vi kom igång med rallyn på allvar först i juli och ungdoms-sm är i augusti blev det inget U-SM för oss i år. Kanske nästa år om det anordnas då! Målet uppfylldes inte.
Annat vi hann med under året:
  • Spårkurs under våren. Aslan var väl helt okej på det, men ganska ofokuserad. När han väl fokuserade var han dock SUPERDUKTIG. Sugen på att ta upp spåret igen. Det var mer att tänka på än jag trodde, så lite hänger det väl på mig. Man ska tänka på vind, underlag, liggtid, vinklar, apporter.... Speciellt det där med liggtid och vindriktning är värst. Det är främst det som gör att jag inte orkar ge mig ut och lägga spår så ofta som jag vill och borde. Får ta tag i det igen framöver. Tror Aslan kan ha en riktigt bra chans där! Och skulle ju vara kul att tävla i spår!
 
  • Vi har under november-december gått en vara lös/inkallnings-och-gå-fint-i-koppel-kurs och OJ vilken skillnad!!! Aslan har inte kunnat gå lös alls tidigare, speciellt inte efter könsmognaden. Visst har han fått springa lös några gånger, men då har det flera gånger hänt att han dragit på spår/annat intressant. Därför har lösheten enbart skett i inhängnader. Nu efter vår inkallningskurs (gått fyra av sex gånger när jag skriver detta), kan Aslan plötsligt gå lös på kvällspromenaderna med släpande koppel, gå till och från bilen utan koppel, vi var och högg julgran hos ett par vänner som har bondgård och mark, och Aslan (som alltid brukar sticka fler hundra meter när vi är där) kom som ett skott när jag ropade, stannade och vände när jag röt i "nej" när han rusade iväg på ett spår... Så stolt över min lille kille! Trodde att vi inte skulle kunna komma vidare i varken rally, lydnad (som vi vill börja med), spår (lydnadsdelen) eller någonting där man måste jobba med hunden lös, men nu känns det inte alls så långt borta! :D 
 
Det ska bli jätteintressant att sätta upp några mål för kommande år, men vad som kan komma att bjudas på där får ni se efter nyår ;) 
/Fanny