Mio och Aslan

Aslan har inte semester
Sedan lägret har Aslan tränat mer eller mindre varje dag. Även om jag har varit väldigt dålig på att skriva här, men nu på sommaren finns så mycket annat att göra än att sitta vid datorn. Det har framförallt blivit rallyträning, eftersom vi debuterar på tävlingsplan i augusti! Matte är hur nervös som helst! På lägret var han jätteduktig och vi fick massa hjälp! Hade anmält till en rallylydnadskurs för nybörjare till hösten, men den avanmälde vi oss från efter lägret, både jag och instruktören kände att vi kommit alldeles för långt för att gå en nybörjarkurs. På lägret gick vi ett antal banor, nybörjare och fortsättning. På nybörjarbanorna hade vi klarat oss över 70/ varit väldigt nära 70 på alla banor enligt instruktören (som är domare).
 
Aslan har svårt att klara hela banor, han kanske klarar hälften av skyltarna men sedan börjar han tappa fokus, så vi tränar mycket uthållighet på hela banor nu. Vi går hela banan som om det var en tävling en gång, sedan belönar jag efter olika antal skyltar, börjar på olika ställen och sedan går vi hela banan igen. Han är superduktig och har blivit betydligt bättre bara de senaste dagarna! Sedan glömmer han ibland vissa moment, han glömmer bort hur man sitter framför, nästa dag sitter det jättebra men då har han glömt "stå" istället... Igår när vi körde var vi mitt i ett dubbelslalom när han plötsligt sprang iväg, jag valde att släppa kopplet för att inte ryckas iväg. När han väl smiter brukar han inte komma tillbaka, och det var andra och tränade på samma plan. Men jag ropade hit och sprang sedan åt motsatt håll, OCH HAN KOM!!!! Stolt matte! Ingen aning om vad han sprang efter, för fanns varken fåglar eller människor på plan åt det håll han sprang....Tonåringar ;)
 
I måndags byggde vi bana, i onsdags byggde vi bana. Idag varierade vi lite och körde spår och kontaktövningar. Vi har inte spårat på år och dag, så det fick bli först ett godisspår på gräsmatta ca 30 meter och sedan ett ca 100 meter spår i skog (passerade över en stig) med två apporter och en vinkel. Godisspåret gick inte så bra. Aslan följde knappt spåret alls, virrade mest runt (hittade godisarna men gick inte i spårkärnan mer än kanske 15% av tiden). Skogsspåret däremot gick väldigt bra! Det trodde jag inte med tanke på längd, korsande stig, vinklar och grejer. Han gick i spårkärnan nästan hela tiden, markerade båda apporterna (kunde göras ännu tydligare, men han stannade upp tydligt och nosade runt och hittade dem tillslut och markerade dem, sedan var jag lite ful som körde på 5cm naturpinnar i en bokskog fylld av miljarders miljarder andra pinnar). Vinkeln tog han även den på första försöket, snurrade ingenting. Visst svängde han upp lite åt fel håll först, men vände direkt, nosade lite och tog vinkeln som om det inte var svårt alls! Min duktiga kille!
 
Som avslutning på dagens träningspass körde vi lite kontaktövningar samtidigt som Frida och Mio tränade agility. DET var SVÅRT! Övningar som vi kört från den dag han kom hem, som "snurren", "T:et" och liknande fattade han knappt någonting av, tittade runt på massa annat, tittade enbart på händerna i T:et och jag vet inte vad! Han kunde dem hur bra som helst som liten, och då slutade jag väl köra dem. Nu får vi börja om igen, ordentligt så han kan hålla fokus på mig en hel bana! 
Han är väldigt nyfiken på alla fåglar som tyvärr håller till på agilityplan. Nu var vi uppe sent så inga fåglar var där, ändå tittade han upp i luften och följde saker med blicken. Till slut kom vi fram till att han måste titta på mygg eller knott, för hur vi än försökte kunde vi inte se någonting han kunde fästa blicken på. 

Framöver lär tränas mer rally, samt en del spår. Nu när vi haft ett spår-uppehåll har jag fått upp intresset för det igen! Kanske trycker vi in lite agility med om det är tomt med folk på klubben någon kväll. Det är så roligt att träna hund, kan inte få nog! 

Till hösten väntar studier till lågstadielärare (F-3) för mig här i Jönköping ,och för min och Aslans del väntar rallytävlingar samt en fortsättningsetta (steget efter grundkurs/valpkurs) för min favoritkursledare Annelie Damberg! Supertaggad!!!

Jag har även börjat odla ut Aslans päls på huvudet. Nu ska han få tillbaka sin lejonman igen! Han hade massa tovor under öronen så där fick vi helsnagga med tians skär, som tur var syns det inte eftersom öronen hänger över. Jag borstar hela honom varje dag, och det går förvånansvärt bra med tanke på att han egentligen inte gillar att bli borstad. Nu sover han till och med ibland under tiden! 

Det var lite från oss, jag hoppas vi kan uppdatera snart igen! 
/Fanny och Aslan