Mio och Aslan

Ny frisyr och lydnadskurs
Aslan har fått ny frisyr, fast det har jag kanske redan skrivit. Snygg är han i alla fall! Och han har fått hem sitt nya fina namnhalsband från Amoken.com, så snyggt nu när inte pälsen täcker det!
 
Vi går en lydnadskurs just nu och det går sååå bra! Vi har kommit enormt mycket framåt på bara några gånger!
Fot har jag aldrig lärt in av rädsla för att göra fel, men det sitter hyfsat ändå. Läggandet under gång har jag haft svåra problem med när jag gjort det hemma, men efter att ha kört en del på kursen går det riktigt bra! Inte så att jag vågar gå så långt som man ska än, men kan utan problem gå fem meter utan att han reser sig. När han lägger sig fryser han dessutom frambenen i steget och fäller bakåt. Ska tydligen vara jättebra att han gör så enligt ledarna, så jag får tro dem ^^ 
Bild från innan vi började kursen.
 
Ställandet jobbar vi med på. Det är lite svårare. Har nu "stanna" som kommando vilket egentligen är väl långt, men samtidigt är det ett kommando vi haft länge, så känner att jag inte vill byta nu när han förstår vad han ska göra på stanna. Så länge jag säger ordet snabbt är det ingen fara.
Tandvisningen går också framåt. Han sitter kvar och andra får titta på hans tänder. Bäst går det om jag säger "stilla" först, men skulle vara skönt att slippa alla onödiga kommandon om möjligt.
Inkallningen går också bra, gott om fart och JÄTTESNYGGA ingångar, MEN - han ljudar. Och det får man nerdrag på. Så det ska vi jobba mycket på att få bort!
 
Platsliggningen går också framåt. Vi kör "plats" med hakan i backen, och det går bättre och bättre! Innan tog han upp huvudet så fort jag gick bort från sidan, men nu kan han ligga kvar så i nästan 20 sekunder! Jag väljer att köra med hakan i backen för att han ska få något att fokusera på. Han är ganska störningskänslig och kan bli orolig eller titta runt på saker som händer om han har huvudet uppe, så tror platsen går bättre såhär. Vi kämpar vidare!
Apporten tränar vi också på. Innan hade jag problem med att han släppte direkt, men nu kan han hålla den någon sekund utan att tugga. Bäst går det om jag backar och håller den framför så han får följa efter och aktivt ta apporten. Så det är så vi jobbar just nu, oh det går framåt! Hoppas bara att han inte börjar tugga när tiden blir längre!
Det är på ett ungefär det vi hunnit göra hittills, och det är jätteroligt!
 
Vi har även snart rallytävling. 6 maj är det dags, dubbel uppe på JBK, och vi har knappt kört någonting. Behöver jag nämna att jag är nervös?!!! xD Varit så mycket fokus nu på dragtävling och lydnaden att rallyn helt kommit i skymundan. Aja baja på matte!
 
/Fanny