Mio och Aslan

U-SM!
Mycket har hänt sedan sist! Förra helgen var vi ju på U-SM! Men strax efter det blev jag inlagd på sjukhuset med halsfluss och så fort jag kom ut därifrån var det dags att återvända till Uppsala igen. Men nu ska jag berätta lite hur det gick för oss på U-SM!
 
Jag kände mig inte alls förberedd för årets U-SM. Vi hade inte alls tränat så mycket som jag hade tänkt och motivationen fanns inte riktigt där... Vi beslutade ganska tidigt att stryka oss från rallylydnaden då vi ändå inte skulle ha en chans där. Ju närmare vi kom desto mer omotiverad var jag för att starta freestylen som vi knappt hade tränat alls! Två dagar innan vi skulle åka kunde jag bara halva vårt program, som dessutom inte varit så bra första gången vi körde det på en tävling. Heelworken kändes ändå hyfsad! Det nya programmet kändes ändå ganska bra så det var den jag hoppades på i år!
 
Första dagen var vi på plats vid 08.30 för agility hoppklass! Det var ganska många fällor på banan så det var en utmaning... Slalomet var redan som andra hinder och där missade han ingången. Redan på hinder nr 3 diskade vi oss då Mio tyckte att han skulle ta en tunnel istället för hopphindret. I övrigt var jag ändå ganska nöjd! Han gjorde en krasch i långhoppet men det gick som tur var bra! I övrigt så rev han inga andra hinder!
http://nouw.com/mickeandi
 
Sedan var dagen mest en lång väntan... men vid fyratiden var det dags för freestylen. Eftersom jag ändå betalat tänkte jag att vi går in och kör så långt som vi kan och belönar på planen om det blir för svårt för honom. När vi kör känns det riktigt bra! Mio är fokuserad och klarar många av de lite svårare momenten! Så när vi gjort halva programmet improviserar vi och lyckas genomföra hela låten! Det var en mycket stolt matte som gick av planen! 
 
 
 
Efter detta var det ännu lite mer väntan innan heelworken där det bara var fyra startande i klass 2. Ungefär 10 timmar efter att vi kom till klubben är det äntligen vår tur att starta! Men jag får inte riktigt med Mio i starten och han är väldigt ojämn i positionerna... Det var en liten besvikelse då jag vet att han kan så mycket bättre! Samtidigt som jag kan förstå att han var ganska trött då. 
 
På söndagen var det dags för agilityn och här tog vi oss igenom med 10 fel totalt! Han hoppade kontaktfältet på A:et och missade slalomingången. Båda två saker som jag vet att vi har svårt med. Men annars var han så dukgit och rev inga hinder! 
 
 
Så totalt på U-SM i år fick vi:
- En 4:e plats i freestyle (!!!) av 15 startande med nytt personrekord på 26,1 poäng!  Ynka 0,15 poäng från pallen! Dessutom fina kommentarer: "Bra genomfört utan hjälper. Flytigt och mkt bra tolkning med tempoväxlingar!" och "Fint och välarbetat program! En låt som passar er bra. Bra tempo och flyt. Snyggt jobbat! :)". 
 
- En 4:e plats i Heelwork av 4 startande, men med 24,4 poäng som hade räckt till uppflytt på en officiell tävling! En hög lägstanivå kan man alltså säga! Kommentarerna här var också bra - " Bra med tempoväxlingar. Många positioner i olika riktningar. :) Se upp med manteln i början för det är svårt att se hundens positioner då" och "Bra antal och variation av positioner. Tyvärr tappar han lite i positionerna ibland, men det var en fin helhet". 
 
- Agilityn, en disk och en 10 fel. 
 
Efter det åkte vi hem till Jönköping igen, nöjd trots att det blev precis tvärt om mot vad jag hade väntat mig! Det var ju samma sak förra året, vi satsade på HtM och det var FS som gick bäst! Vi får slipa vidare på programmen och se vad vi kan göra nästa år!
 
foton av Sara Larsson, benajudos.weebly.com