Mio och Aslan

Mios 2018!
Ett år har gått, och vilket år det har varit för mig och Mio! Här kommer en liten sammanfattning uppdelat i de olika sporterna för vårat 2018.
 
Freestyle:
Vi hade haft en längre freestyle-paus då vi ville vara med på U-SM i klass 2 en gång till. Därför var planen att köra U-SM och sedan skapa ett klass 3 program och på sikt kanske ta championatet. Detta trodde jag skulle ta lång tid! U-SM var i augusti och det gick över alla förväntgningar och vi fick vårt efterlängtade U-SM guld! Efter detta började vi bygga ett nytt program och anmälde oss till en klass 3 tävling för att testa på den nya klassen. Men jag insåg att vårt program inte var färdigt, så jag tog vårt klass 2 program och förlängde det, för det var ett program som han kunde. Vi fick CERT på första starten och fem starter senare fick han championatet! Vi kvalade även till AFC finalen, men kunde inte delta i år då Mysak inte fick följa med in på mässan. 
 
Heelwork to music:
Även här har det blivit en hel del tävlingar. Det började med några starter som inte räckte till uppflytt. Detta var tredje programmet i klass 2... Jag lyckades inte riktigt knäcka koden för hur ett klass 2 program ska vara uppbyggt. Men när vi bytte program ytterligare en gång så gick det plötligt! Då började uppflytten komma och tillslut fick han titeln HtMII! Efter det körde vi samma program på U-SM och fick guld även i det! Sedan tog vi lite paus i det, klass 3 känns långt bort ännu...
 
Vattenprov:
I år gjorde vi vårat första vattenprov, nivå 1. Vi hade inga förväntningar, men han gjorde en superfin start! Trots några missar så räckte det till ett excellent och 4e plats av ca 20 stycken! Superkul att få testa på ett prov specifikt för portugisen!
 
Nose work:
Vi körde några clear rounds, 3st tror jag. Han är otroligt duktig i det! Han missade ett enda sök detta året, och det var jag som sa markerat på fel ställe. Han fick även 2 diplom på officiella tävlingar plus domarens pris på en av dem. 
 
Rallylydnad:
Vi startade mästarklass för första gången på något år! Jag som sa att vi aldrig skulle göra det igen efter vår mästartitel, men nu fick vi lite nytändning. Han nådde inte upp poängmässigt enligt de nya reglerna, men vi slog vårt rekord flera gånger under året. Som bäst 85 poäng på U-SM. 
 
Agility:
Inga större framgångar inom agilityn i år heller, vi har en evig otur med stolpe ut på 5 fel. Ofta en rivning på något av de sista hindren. Men ett nollat lopp fick vi, det hamnade tyvärr precis utanför pinnplats, men vi var såklart glada ändå!
 
Utställning:
Vi som aldrig satsat så mycket på utställning körde lite extra i år när jag hade tid. I vanliga fall har vi ställt en eller två gånger max om året och fått mest excellent och något VG. I år slog han till med CK på första utställningen. Sedan fick han ett slätt excellent i borås. Men efter det släppte det och han tog tre CERT på raken och placeringar i bästa hane - därmed utställningschampion! Det trodde jag knappt ens var möjligt med Mio. Så kul! Han är både smart och snygg!
 
Det bästa som har hänt är ändå att Mio äntligen fick bli pappa! Han och Tindra blev föräldrar till 7 stycken små sjärnor. Det är så häftigt att få följa dem och det är så roligt att det har gått så bra hos de nya familjerna. 
 
Här är en bild på årets rosetter! Nu har han nått och passerat 100st totalt! Mio, min Mio!